Proposal for an Ontology as a Knowledge Representation Model in the Domain of Home Movies
DOI:
https://doi.org/10.62008/ixc/15/01PropueKeywords:
Film archiving, Film archives, Artificial Intelligence, Expert Systems, Knowledge Representation, Ontologies, Home MoviesAbstract
A proposal for a static ontology is presented for the domain of home movies preserved in film archives, which optimizes the organization processes and the search of this type of collections. Given that there is no standard methodology for designing ontologies, for the construction of our proposal the one formulated by Mendonça and Soares was chosen, for its simplicity and clarity. After watching 300 home movies, a glossary of terms was obtained, from which a taxonomy was built, using a double hierarchical-relational approach, in order to be able to navigate in a more flexible way through these contents. Following the OWL scheme, the classes, subclasses, relationships between classes and axioms of our ontology were defined. Currently, this ontological proposal, the first one which is developed in this field, is in an experimental phase for verification and validation.
Metrics
References
AGUADO, P. M. (1990). Las herramientas inteligentes: una ayuda al usuario. III Jornadas españolas de Documentación Automatizada (Islas Baleares), 450-460.
AGUADO, P. M. (1995). Los sistemas expertos y la recuperación documental: ejemplos de aplicación, Scire, 1(2), 21-32.
ALURI, R. & RIGGS, D. E. (1990). Expert Systems in libraries. Norwood (New Jersey): Ablex.
ANDÓN, V. & BERMÚDEZ, F. (1988): Interfases de lenguaje natural, sistemas expertos y bases de datos. ¿Es posible hablar con el sistema? Actas del II Congreso Iberoamericano de Informática y Documentación (Mar del Plata, Argentina), 211-225.
BARCHINI A. & ÁLVAREZ-Herrera M. (2011). Dimensiones e indicadores de la calidad de una ontología. Revista Avances en Sistemas e Informática, 7 (1), 29-38
BEDNAR, K. & WINKLER, T. (2020). Ontologies and knowledge graphs: a new way to represent and communicate values in technology design. Proceedings of the ETHICOMP 2020, 203-206.
BIAGETTI, M. T. (2016) Un modello ontologico per l'integrazione delle informazioni del patrimonio culturale. CIDOC-CRM. JLIS.it: Italian Journal of Library, Archives and Information Science. Rivista italiana di biblioteconomia, archivistica e scienza dell'informazione, 7 (3), 43-77. DOI: https://doi.org/10.4403/jlis.it-11930
BORKO, H. (1985). Artificial intelligence and expert systems research and their possible impact on information science. Education for Information. 3 (2):103-114.
CALDERA SERRANO, J. & SÁNCHEZ JIMÉNEZ, R. (2008). Ontología para el control y recuperación de información onomástica en televisión. El Profesional de la Información, 17 (1), 86-91. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2008.ene.10
CUENA, J. (Coord.) (1987). Inteligencia artificial: Sistemas expertos, Madrid: Alianza Editorial.
CUEVAS ÁLVAREZ, E. (2010). La casa abierta. El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madrid: Ayuntamiento.
CURRAS, E. (2005). Ontologías, taxonomías y tesauros: manual de construcción y uso. Gijón: Trea
DE VEGA, M. (1989). Introducción a la psicología cognitiva. Madrid: Alianza editorial.
DOMÍNGUEZ-DELGADO, R. & LÓPEZ-HERNÁNDEZ, M. A. (2016). The retrieval of moving images at Spanish film archives: The oversight of content analysis. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 53 (1), 1-4. https://doi.org/10.1002/pra2.2016.14505301140
DOMÍNGUEZ-DELGADO, R. & LÓPEZ-HERNÁNDEZ, M. A. (2019). In Memoriam Boleslaw Matuszewski. The Origin of Film Librarianship. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 56 (1), 636-638. https://doi.org/10.1002/pra2.116
FERNÁNDEZ MUÑOZ, M. T. (1988): La informática en los centros de documentación. Actas del II Congreso Iberoamericano de Informática y Documentación (Mar del Plata, Argentina), 119-130.
FERNÁNDEZ, G. (1987). Panorama de los sistemas expertos (p. 23-52). En Cuena, José (Coord.). Inteligencia artificial: Sistemas expertos. Madrid: Alianza Editorial.
GARCÍA FIGUEROLA, C. et al. (1990). La catalogación retrospectiva de catálogos mediante un sistema experto. III Jornadas españolas de Documentación Automatizada (Islas Baleares), 784-795.
GARCÍA MARCO, F. J. (2007). Ontologías y organización del conocimiento: retos y oportunidades para el profesional de la información. El profesional de la información, 16 (6), 541-550. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2007.nov.01
GÉNOVA FUSTER, G. (2016). Máquinas computacionales y conciencia artificial. Naturaleza y Libertad, 7, 123-143. DOI: https://doi.org/10.24310/NATyLIB.2016.v0i7.6337
GRANADOS PEMBERTY, E. & ROJAS PINEDA, E. Soluciones organizacionales a partir de ontologías. Revista Avances en Sistemas e Informática, 8 (1), 101-112.
GRUBER T. A (1993). Translation approach to portable ontologies. Knowledge Acquisition. 5 (2),199-220. https://doi.org/10.1006/knac.1993.1008
HARTNELL, T. (1985). Inteligencia Artificial: conceptos y programas. Madrid: Anaya.
HIDALGO-DELGADO, Y., SENSO, J. A., LEIVA-MEDEROS, A. & HÍPOLA, P. (2016). Gestión de fondos de archivos con datos enlazados y consultas federadas. Revista española de documentación científica, 39 (3), 1-18. https://doi.org/10.3989/redc.2016.3.1299
ISAAC, A. & TRONCY, R. (2004). Designing and Using an Audio-Visual Description Core Ontology. Workshop on Core Ontologies in Ontology Engineering at EKAW’04, Whittlebury. https://tinyurl.com/2vmm2ccz
LASALA CALLEJA, P. (1994). Introducción a la inteligencia artificial y los sistemas expertos. Zaragoza: Prensas Universitarias.
LÓPEZ-LÓPEZ, J. de D. & ALCALDE-SÁNCHEZ, I. (2024). Los desplazamientos del cine doméstico en España: el archivo, la práctica artística y la investigación. Arte, individuo y sociedad, 36 (2), 381-393. https://dx.doi.org/10.5209/aris. 91631.
LÓPEZ DE QUINTANA SÁENZ, E. (2020). La documentación en Atresmedia: tecnología y recursos humanos al servicio de la producción de contenidos, Clip de SEDIC: Revista de la Sociedad Española de Documentación e Información Científica, 81, 55-64.
MARTÍN SUQUÍA, R. (2012). El modelo conceptual de las Normas Españolas de Descripción Archivística (CNEDA) y su potencial de evolución hacia el diseño de ontologías archivísticas y la incorporación a la web semántica, Boletín de la ANABAD, 62 (3), 860-927.
MARTÍN VEGA, A. (1994). Las redes de neuronas artificiales en la recuperación de información. Algunas fuentes para su estudio. IV Jornadas españolas de Documentación Automatizada (Islas Baleares), 403-410.
MAYNTZ, R., HOLM, K. & HÜBNER, P. (1993). Introducción a los métodos de la sociología empírica. Madrid: Alianza Editorial.
MENDONÇA, F. M. & SOARES, A. L. (2017). Construindo ontologias com a metodologia ontoforinfoscience: uma abordagem detalhada das atividades do desenvolvimento ontológico. Ciência da Informação, 46 (1), p. 43-59. https://tinyurl.com/mr2v2b8a
MICRONET (1986). Chicle: Sistema de recuperación integral de información. II Jornadas españolas de Documentación Automatizada (Málaga), 545-558.
MILLÁN, J., CORTÉS, U. & DEL MORAL, A. (1992). El arte de la representación (p. 25-75). En Del Moral Bueno, Anselmo (Coord.) (1992). Nuevas tendencias en Inteligencia Artificial. Bilbao: Universidad de Deusto.
MONTORO AGUILERA, I., MONTOYA RUIZ, Y. & VARGAS QUESADA, B. (1990). Una visión hacia el futuro: los sistemas expertos, Cuadernos de la Asociación Nacional de Diplomados de Biblioteconomía y Documentación, 3/4, 51-62.
MORRIS, A. (1992). The application of expert systems in libraries and information centres, Munich: KG Saur Verlag.
MYLOPOULOS, J., BORGIDA, A., JARKE, M. & KOUBARAKIS, M. (1990). Telos: representing knowledge about information systems. ACM: Transactions on Information Systems, 8 (4), 325-362.
NOY, N. F. & MCGUINNESS, D. L. (2001). Ontology Development 101: A Guide to Creating Your First Ontology. Stanford Knowledge Systems Laboratory, v. 32, 1-25.
NOGALES CÁRDENAS, P. & SUÁREZ FERNÁNDEZ, J. C. (2010). Evolución histórica y temática del cine doméstico español (pp. 89-117). En Cuevas Álvarez, E. La casa abierta, El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madrid: Ayuntamiento.
ODÍN, R. (2010), El cine doméstico en la institución familiar, (pp. 39-60). En Cuevas Álvarez, E. La casa abierta, El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madrid: Ayuntamiento.
PAJARES MARTINSANZ, G. & SANTOS PEÑAS, M. (2005). Inteligencia Artificial e Ingeniería del Conocimiento. Madrid: RA-MA.
PASTOR-SÁNCHEZ, J. A, & LLANES-PADRÓN, D. (2017). Records in context: el camino de los archivos hacia la interoperabilidad semántica. Anuario ThinkEPI, 11, 297-304. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2017.56
PASTOR SÁNCHEZ, J. A., SAORÍN, T., BAZÁN, V., ESCRIBANO, M. & BAÑOS MORENO, M. J. (2020). Audio-visual Semantics. Propuesta de una ontología para la descripción de secuencias audiovisuales. Actas del IV Congreso ISKO España-Portugal 2019, 337-347.
QUÍLEZ MATA, J. (2011). Aproximació a les ontologies. Definició i construcció. Aplicacions en el camp de l’arxivística. Lligall: revista catalana d'Arxivística, 32, 105-156.
RIBES LLOPES, I. (1994). Formación de usuarios: dar un pez o enseñar a pescar, IV Jornadas españolas de Documentación Automatizada (Islas Baleares), 601-609.
ROLSTON, DAVID W. (1990). Principios de inteligencia artificial y sistemas expertos. Bogotá: McGraw-Hill.
ROSELL, Y., SENSO, J. A. & LEIVA, A. (2016). Diseño de una ontología para la gestión de datos heterogéneos en universidades: marco metodológico. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud,27 (4), 545-567
RUIZ OLABUÉNAGA, J. I. & Ispizua, M. A. (1989). La descodificación de la vida cotidiana. Métodos de investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
SÁNCHEZ JIMÉNEZ, R. & Gil URDICIAÍN, B. (2007). Lenguajes documentales y ontologías. El profesional de la información, 16 (6), 551-560. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2007.nov.02
SENSO, JOSÉ A., LEIVA MEDEROS, A. A. & DOMÍNGUEZ VELASCO, S. E. (2011). Modelo para la evaluación de ontologías. Aplicación en Onto-Satcol. Revista Española de Documentación Científica, 34 (3), 334-356. DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2011.3.788
SIERRA, C. & SANGÜESA, R. (1992). Herramientas de desarrollo de sistemas expertos (p. 111-128). En Del Moral Bueno, Anselmo (Coord.) (1992). Nuevas tendencias en Inteligencia Artificial. Bilbao: Universidad de Deusto.
SIMONS, G.L. (1987). Introducción a la Inteligencia Artificial. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
SMITH, LINDA C. (1976). Artificial intelligence in information retrieval systems. (1976). Information Processing & Management. 12(3),189-222.
STUDER R., BENJAMINS R. & FENSEL D. (1998). Knowledge Engineering: Principles and Methods. Data and Knowledge Engineering, 25 (1y2), 161-197.
SUAREZ MARTÍNEZ, D. F. (1988). Responsabilidad de los productores de información automatizada frente a los usuarios. Actas del II Congreso Iberoamericano de Informática y Documentación (Mar del Plata, Argentina), 621-627.
TAYLOR, S.J. & BOGDAN, R. (2002). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
TEMESIO VIZOSO, S. (2020). Registros en contexto (RiC): modelo conceptual archivístico. Informatio 25 (2), 62-91.
UNESCO (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura) (1980). Recomendaciones para la Salvaguardia y Conservación de Imágenes en Movimiento. En Actas de la Conferencia General. 21ª Reunión. 23 de septiembre – 28 de octubre de 1980. Volumen 1. Resoluciones, 167-172. París: UNESCO.
VERDEJO, F. (1987). Sistemas basados en reglas de producción y programación lógica (p. 53-68). En CUENA, J. (Coord.). Inteligencia artificial: Sistemas expertos, Madrid: Alianza Editorial.
VICKERY, B. C. (1997). Ontologies. Journal of Information Science, 23 (4), 277-286.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 María Ángeles L´´opez Hernández, Rubén Domínguez Delgado, Elena De la Cuadra de Colmenares (Autor/a)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).