Advertising and Adolescence: An Ethnographic Study of a Virtual Community
DOI:
https://doi.org/10.62008/ixc/15/01PublicKeywords:
Digital Communication, Advertising, Teenagers, Virtual Community, BrandsAbstract
The object of study of this research is to know the main characteristics of adolescents from 12 to 16 years old, students of Compulsory Secondary Education as the target audience of different advertising campaigns. To this end, a virtual community has been created among students, with the intention of exploring the different levels of acceptance or rejection of different advertising issues, both from the creation of content to the representation of adolescence in advertising formats. A qualitative methodology is used based mainly on the observation of all participants within the digital context in which they are immersed and participate. The results obtained in this research will allow us to make an accurate description of the characteristics, motivations, attitudes and concerns of adolescents and the relationship they establish with technology and with the creation of content.
Metrics
References
AGUIAR, E. P. (2015). Observación participante: Una introducción. Re-vista San Gregorio, 80-89. https://doi.org/10.36097/rsan.v0i0.116
ANGELUCCI, L. T., CAÑOTO, Y., Y HERNÁNDEZ, M. J. (2017). Influencia del estilo de vida, el sexo, la edad y el IMC sobre la salud física y psico-lógica en jóvenes universitarios. Avances en Psicología Latinoameri-cana, 35(3), Artículo 3. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4454
BASSIOUNI, D. H., Y HACKLEY, C. (2014). «Generation Z» children’s adapta-tion to digital consumer culture: A critical literature review. Journal of Customer Behaviour, 13(2), 113-133. https://doi.org/10.1362/147539214X14024779483591
BAUMAN, Z. (2007). Entre nosotros, las generaciones. En J. Larrosa (Ed.), Entre nosotros: Sobre la convivencia entre generaciones (pp. 101-127). Obra Social Caixa Catalunya.
BECK, U. (2008). Generaciones globales en la sociedad del riesgo mun-dial. Revista CIDOB d’Afers Internacional, 82-83, 19-34.
BRINGUÉ SALA, X., Y SÁDABA CHALEZQUER, C. (2009). La generación interac-tiva en España: Niños y adolescentes ante las pantallas. Ariel.
CÁRDENAS GARCÍA, I., Y CÁCERES MESA, M. L. (2019). Las generaciones digi-tales y las aplicaciones móviles como refuerzo educativo. Revista Me-tropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(1), 25-31.
CARLSSON, G., Y KARLSSON, K. (1970). Age, Cohorts and the Generation of Generations. American Sociological Review, 35(4), 710-718. https://doi.org/10.2307/2093946
CASTELLÓ-MARTÍNEZ, A., Y DEL PINO ROMERO, C. (2018). Los contenidos de marca: Una propuesta taxonómica. Revista de Comunicación de la SEECI, 47, 125-142. https://doi.org/10.15198/seeci.2018.0.125-142
CATALDI, Z., Y DOMINIGHINI, C. (2015). La generación millennial y la edu-cación superior. Los retos de un nuevo paradigma. Revista de infor-mática educativa y medios audiovisuales, 12(19), 14-21.
COLÁS-BRAVO, P., Y QUINTERO-RODRÍGUEZ, I. (2020). Respuesta de los/as adolescentes hacia una campaña de realidad virtual sobre violencia de género. Revista Prisma Social, 30, Artículo 30.
COMESAÑA COMESAÑA, P., Y MARTÍN BRITO, D. (2022). Publicidad y estereo-tipos de género en el siglo XXI. El caso de la marca AXE. Ámbitos: re-vista de estudios de ciencias sociales y humanidades, 47, 81-96.
DE JESÚS SÁNCHEZ, M. (2020). La violencia digital en la Generación Z. Revista mexicana de orientación educativa, Edición Especial No 5, 2-9.
DUFFY, B. (2022). El mito de las generaciones. Urano.
ECHEGARAY-EIZAGUIRRE, L. (2015). Los nuevos roles del usuario: Audien-cia en el entorno comunicacional de las redes sociales. En N. Quin-tas-Froufe y A. González-Neira, La participación de la audiencia en la televisión: De la audiencia activa a la social (pp. 27-46). Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC).
EGUIZÁBAL MAZA, R. (2007). De la publicidad como actividad de produc-ción simbólica. En M. I. Martín-Requero y María Cruz Alvarado-López, Nuevas tendencias en la publicidad del siglo XXI (pp. 13-34). Comunicación Social.
ESPIRITUSANTO NICOLÁS, O. (2016). Generación Z: Móviles, redes y con-tenido generado por el usuario. Revista de Estudios de Juventud, 114, 111-126.
FERNÁNDEZ-CRUZ, F.-J., Y FERNÁNDEZ-DÍAZ, M.-J. (2016). Generation Z’s teachers and their digital skills. Comunicar, 24(46), 97-105. https://doi.org/10.3916/C46-2016-10
GARCÍA ARETIO, L. (2019). Necesidad de una educación digital en un mundo digital. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distan-cia, 22(2), 9. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23911
GUTIÉRREZ-RUBÍ, A. (2015). La generación Millennials y la nueva políti-ca. Revista de Estudios de Juventud, 108, 161-169.
HARRIGAN, P., DALY, T. M., COUSSEMENT, K., LEE, J. A., SOUTAR, G. N., Y EVERS, U. (2021). Identifying influencers on social media. International Journal of Information Management, 56, 102246. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102246
KAWULICH, B. B. (2005). Participant Observation as a Data Collection Method. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 6(2), Artículo 2. https://doi.org/10.17169/fqs-6.2.466
LARA, I., Y ORTEGA CACHÓN, I. (2016). Los consumidores de la Generación Z impulsan la transformación digital de las empresas. Revista de Es-tudios de Juventud, 114, 71-82.
LECCARDI, C., Y FEIXA, C. (2011). El concepto de generación en las teorías sobre la juventud. Ultima Década, 19(34), 11-32. https://doi.org/10.4067/S0718-22362011000100002
LÓPEZ ROMO, H. (1998). La metodología de la encuesta. Técnicas de in-vestigación en sociedad, cultura y comunicación, 1998, ISBN 968-444-262-9, págs. 33-74, 33-74. https://tinyurl.com/mrbkdbxs
MANNHEIM, K. (1993). El problema de las generaciones. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 62, 193-244.
MARTÍN CRITIKIÁN, D., SOLANO ALTABA, M., Y SERRANO OCEJA, J. F. (2022). Hábitos de consumo de moda a través de influencers en la Genera-ción Z. Vivat Academia, 155, 39-68. https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1387
MUÑOZ-GUEVARA, E., VELÁZQUEZ-GARCÍA, G., Y BARRAGÁN-LÓPEZ, J. F. (2021). Análisis sobre la evolución tecnológica hacia la Educación 4.0 y la virtualización de la Educación Superior. Transdigital, 2(4), Artículo 4. https://doi.org/10.56162/transdigital86
PÁRAMO, P. (2008). La construcción psicosocial de la identidad y del self. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(30), 539-550.
PÉREZ ESCODA, A. (2018). Uso de smartphones y redes sociales en alumnos/as de Educación Primaria. Revista Prisma Social, 20, Ar-tículo 20.
PÉREZ-ESCODA, A., CASTRO-ZUBIZARRETA, A., Y FANDOS-IGADO, M. (2016). Digital Skills in the Z Generation: Key Questions for a Curricular In-troduction in Primary School. Comunicar, 24(49), 71-79. https://doi.org/10.3916/C49-2016-07
PINK, S., HORST, H., POSTILL, J., HJORTH, L., LEWIS, T., Y TACCHI, J. (2019). Etno-grafía digital. Principios y práctica (R. Filella, Trad.). Ediciones Mora-ta.
PONCE, F. (1977). JANSEN, Nerina: La teoría de las generaciones y el cambio social. 97(378), 156.
RAMOS-GUTIÉRREZ, M. Y ELENA FERNÁNDEZ-BLANCO. (2021). La regulación de la publicidad encubierta en el marketing de influencers para la Generación Z: ¿Cumplirán los/as influencers el nuevo código de conducta de Autocontrol? Revista Prisma Social, 34, Artículo 34.
REYES REINA, D. (2013). La etnografía en los estudios de marca: Una revisión bibliográfica. Pensamiento y Gestión, 34, 211-234.
RODRIGO-MARTÍN, L., RODRIGO-MARTÍN, I., Y MUÑOZ-SASTRE, D. (2021). Los Influencers Virtuales como herramienta publicitaria en la promoción de marcas y productos. Estudio de la actividad comercial de Lil Mi-quela. Revista Latina de Comunicación Social, 79, Artículo 79. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1521
SAAVEDRA-LLAMAS, M., PAPͬ-GÁLVEZ, N., Y PERLADO-LAMO-DE-ESPINOSA, M. (2020). Televisión y redes sociales: Las audiencias sociales en la es-trategia publicitaria. Profesional de la información, 29(2), Artículo 2. https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.06
SOUTO KUSTRÍN, S. (2007). Juventud, teoría e historia: La formación de un sujeto social y de un objeto de análisis. https://tinyurl.com/52vbmrcf
TAFESSE, W., Y WOOD, B. P. (2021). Followers’ engagement with Insta-gram influencers: The role of influencers’ content and engagement strategy. Journal of Retailing and Consumer Services, 58, 102303. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102303
URRACO SOLANILLA, M., Y MORENO MÍNGUEZ, A. (2018). ¿Cabe hablar de una «generación de la crisis»? Discusión en torno a una noción so-breexplotada. Arxius de Ciències Socials, 38, 79-92.
VILANOVA, N., Y ORTEGA, I. (2017). Generación Z: Todo lo que necesitas sa-ber sobre los jóvenes que han dejado viejos a los «millennials». Plata-forma Editorial.
WAQAS, M., HAMZAH, Z. L., Y MOHD SALLEH, N. A. (2021). Customer experi-ence with the branded content: A social media perspective. Online Information Review, 45(5), 964-982. https://doi.org/10.1108/OIR-10-2019-0333
WOLF, A. (2020). Gen Z y Social Media Influencers: The Generation Wanting a Real Experience. Honors Senior Capstone Projects, 51. https://tinyurl.com/dewz5yp9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Isabel Rodrigo-Martín, Luis Rodrigo-Martín, Daniel Muñoz-Sastre (Autor/a)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).