The Leimotif of the Aesthetic of Pedro Almodóvar Analyzed through the Cartelística of his Work
Keywords:
cine, Pedro Almodóvar, carteles de cine, diseño gráficoAbstract
Pedro Almodovar is considered a representative of the aesthetic and the ‘savoir faire’ of a generation of artists and creators that emerged in Spain in the eighties, just when freedoms were taking on the streets. It is the aim of this work, therefore, to determine specifically what is the aesthetic that marked the years of La Movida and the potential impact it has had on Almodóvar´s creative evolution. We try to see what is the true scope of the artistic influences experienced and shared by the director and see, therefore, how these influences are reflected in the posters designed to identify his films and a progression in time. The aim of this study is the formal analysis (graphic, typographic and chromatic) of the posters that have announced and promoted Almodóvar´s films throughout his career as a director, which has developed entirely in Spain during the last four decades.Metrics
References
ALEMANY, L. ‘Sólo acepto trabajos que sean un diálogo con otros creadores’, El País, 2005, nº Abril, pp. 19.
ALLINSON, A. Un laberinto español. Las películas de Pedro Almodóvar. Madrid: Ocho y medio, Libros de Cine, 2003.
AMÍCOLA, J. Camp y posvanguardia. Buenos Aires: Paidós, 2000.
BAENA, F. El cartel de cine en España. Barcelona: F.P.B, 1996.
BOQUERINI, A. Pedro Almodóvar. Madrid: Ediciones JC, 1989.
BROCH, H. Kitsch, vanguardia y arte por el arte. Barcelona: Tusquets, 1979.
CASTELLANI, J. P. ‘Los títulos de crédito en el cine de Pedro Almodóvar’, HAOL, 2008, nº15, pp. 157-164.
CASTALLEDA, G. ‘Juan Gatti. Diseñando preludios’, Auxmagazine, 2004, nºAbril-Mayo, pp. 7-9.
CERVERA, R. Alaska y otras historias de La Movida. Barcelona: Plaza y Janés, 2003.
CASTRO, J. L. ‘Pedro Almodóvar y una cierta tendencia del cine español’, Cahiers du cinema, 2009, nº21, pp. 18-19.
COLMENERO, S. Pedro Almodóvar. Todo sobre mi madre. Barcelona: Paidós, 2001.
COSTA, J. ‘La fama, la muerte y todo lo demás’, Citizen K España, 2006, nº5, pp. 99-102.
DORFLES, G. El kitsch: antología del mal gusto. Barcelona: Lumen, 1973.
FERNÁDEZ-SANTOS, E. y S. HARGUINDEY, A. ‘Fundidos a negro’, EPS, 2009, nº 1.693, pp. 42-55.
FOUCE, Héctor. ‘El futuro ya está aquí. Música pop y cambio cultural en España. Madrid 1978-1985’. Directora: Cristina Peñamarín Beristain, Universidad Complutense de Madrid, 2003.
GALDÓN, G. Teoría y práctica de la documentación informativa. Barcelona: Ariel, 2002.
G. HERNÁNDEZ, M. Estilos decadentes, deseos ‘femeninos’: Nietze, Lorca, Almodóvar. Madrid: Libertarias, 2004.
G. LEÓN, M.A. y MALDONADO, T. Pedro Almodóvar; la otra España Cañí. Ciudad Real: Biblioteca de Autores y Temas Manchegos, 1989.
G. MONTANO, A. ‘Amores a brazo partido’, Fotogramas, 2009, nº1.985, pp. 72-81.
GALLERO, J. L. Sólo se vive una vez. Esplendor y ruina de La Movida madrileña. Madrid: Árdora Ediciones, 1991.
GWYNNE, E. Indecent exposures: Buñuel, Saura, Erice & Almodóvar. Nueva York: M. Boyars, 1995.
HEREDERO, F. y REVIRIEGO, C. ‘El cine protector’, Cahiers du cinema, 2009, nº21, pp. 6-13.
HOLGUÍN, A. Pedro Almodóvar. Londres: Penguin, 2006.
IGLESIA, J. C. Ángeles de neón. Fin de siglo en Madrid (1981-2003). Madrid: Ed. Espasa-Calpe, 2003.
LECHADO, J. M. La Movida, una crónica de los 80. Madrid: Algaba, 2005.
LÓPEZ GARCÍA, J.L. De Almodóvar a Amenábar: El nuevo cine español, Madrid: Notorious Ediciones, 2005.
MANRIQUE, D.A. y SEISDEDOS, I. ‘Lo que hicimos en 1980’, EPS, 2005, nº1.492, pp. 44-65.
MARKUS, S. La poética de Almodóvar. Barcelona: Littera Books, 2001.
MOLES, A. El kitsch. El arte de la felicidad. Barcelona: Paidós, 1990.
NAVARRETE, L. La historia contemporánea de España a través del cine español. Madrid: Síntesis, 2009.
NICOLETTI, P. Introducción a la sociología. Buenos Aires: Ediciones Mediarte Estudios, 2003.
ORLÉAN, M. y STRAUSS, F. (com.) Almodóvar: Exhibition! París: Editions du Panama, 2006.
PEDRAZA, R. ‘Iván Zulueta: unos carteles de cine’, Revista Fragmentos, 1991, nº17 pp. 86-92.
PÉREZ-MÍNGUEZ, P. Mi movida. Madrid: Ed. Lunwerg, 2006.
POLOMENI, C. Pedro Almodóvar y el kitsch español. Madrid: Ideas, 2004.
QUIROSA-CHEYROUTE, R. Historia de la Transición en España: Los inicios del proceso democratizador. Madrid: Biblioteca Nueva, 2007.
REVIRIEGO, C. ‘Almodóvar’, El Cultural, 2006, nº16 Abril, pp.45-48.
REVIRIEGO, C ‘Luces en la oscuridad’, Cahiers du cinema, 2009, nº21, pp. 14.
SÁNCHEZ BERCIANO, B. (com.) La Movida. Madrid: Edita Consejería de Cultura y Deportes de la Comunidad de Madrid, 2007.
SÁNCHEZ CASADO, A. El kitsch español. Madrid: Ed. Temas de Hoy, 1998.
SOLÉ, J.M. ‘Ciudades de cine’, Descubrir el arte, 2007, nº98, pp. 24-37.
SMITH, P.J. Spanish visual culture. Manchester: MUP, 2006.
STRAUSS, F. Conversaciones con Pedro Almodóvar. Madrid: Akal, 2001.
STRAUSS, F. Almodóvar on Almodóvar. Londres: Faber and Faber, 2006.
VARDERI, A. Severo Sarduy y Pedro Almodóvar del barroco al kitsch en la narrativa y el cine postmodernos. Madrid: Editorial Pliegos, 1996.
VERNON, K. Post-Franco, Postmodern: The films of Pedro Almodóvar. Westport: Greenwood, 1995.
VIDAL, N. El cine de Pedro Almodóvar. Barcelona: Ediciones Destino, 2000.
VILLENA, L. A. Madrid ha muerto: esplendor y caos de una ciudad feliz de los ochenta. Barcelona: Planeta, 1999.
VV. AA. El cine de Pedro Almodóvar y su mundo. Madrid: Editorial Complutense, 1990.
YARZA, A. Un caníbal en Madrid. La sensibilidad camp y el reciclaje de la historia en el cine de Pedro Almodóvar. Madrid: Libertarias, 1999.
ZUARIÁN, F. y VÁZQUEZ VARELA, C. (coor.) Almodóvar, el cine como pasión. Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2005.
ZUBIZARRETA, F. ‘Cinco estrellas para Pedro’, Elle, 2006, nº234, pp. 180-186.
ZUBIZARRETA, F. ‘El pasado de Harry Caine’, La gran ilusión, 2009, nº38, pp.10.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).