Are television series art?
Keywords:
Arte, Cultura Visual, Literatura, Estética, SeriesAbstract
Since the boom of television series started, intellectual efforts of critics and experts focused on legitimizing visual contents showed in a medium regarded as low-brow as is the television. As philosopher Jose Luis Pardo has explained, this process happens when products of popular culture surpass their socially assigned space. The television series have been the object of two processes that attempted to ennoble them. On the one hand, aesthetic legitimacy was bestowed upon them by applying highbrow standards to them. Thus, series started to be compared to literature, serialized novels or art. On the other hand, they were given moral legitimacy by being regarded as social protest, criticism or testimony works. Javier Marías, Marta Sanz or Vicente Luis Mora have criticized the new high cultural status they have achieved because of their popularity. The latter, for example, questioned that television series could be considered art because they do not foster a deep aesthetic experience but a kind of substitute, an ersatz that needs little intellectual effort. Although it was necessary to burst this cultural bubble of series, criticism of their artist status is too essentialist in its attempt to separate or differentiate what is art from what belongs to the field of culture and entertainment.Metrics
References
Aumont, Jacques (2007): La estética hoy. Madrid: Cátedra.
Brea, José Luis (2004): El tercer umbral: estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. Murcia: Cendeac.
Burch, Noël (1987): El tragaluz infinito. Madrid: Cátedra.
Carrión, Jorge (2011): Teleshakespeare. Madrid: Errata Naturae.
Carrión, Jorge (2015): ‘¿Son morales las series de televisión?’, en El País, 2 de junio. Consultado en línea desde: http://cultura.elpais.com/cultura/2015/06/02/television/1433246816_280061.html
Carroll, Noël (2002): Una filosofía del arte de masas. Madrid: Machado Libros.
Cascajosa Virino, Concepción (2016): La cultura de las series. Barcelona: Laertes.
Colonna, Vincent (2010): L'art des séries télé ou comment surpasser les américains. París: Payot.
Cuesta, Mey (2015): La rue del percebe de la cultura y la niebla de la cultura digital. Bilbao: Consonni.
Eco, Umberto (1984): Apocalípticos e integrados. España: Lumen.
Glevarec, Hervé (2012): Sériephilie. Sociologie d’un attachement culturel. París: Ellipses.
Groys, Boris (2014): Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: La Caja Negra.
Isaacs, Bruce (2014): The Orientation of Future Cinema: Technology, Aesthetics, Spectacle. New York: Continuum.
Jimenez, Marc (2010): La querella del arte contemporáneo. Buenos Aires, Madrid: Amorrortu.
Joyard, Olivier (2003): ‘L’âge d’or de la série améicaine’, en Cahiers du cinema, nº 581 (julio-agosto), pp. 12-14.
Kotsko, Adam (2012): Why we love sociopaths? A guide to late capitalist television. Winchester, Washington: Zero Books.
Lipovetsky, Gilles; y Serroy, Jean (2010): La cultura-mundo. Respuestas a una sociedad desorientada. Barcelona: Anagrama.
Lipovetsky, Gilles; y Serroy, Jean (2015): La estetización de mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. Barcelona: Anagrama.
Marchán Fiz, Simón (2005): ‘Las artes ante la cultura visual. Notas para una genealogía en la penumbra’, en Brea, J. L. (ed.): Estudios visuales: La epistemología de la visualidad en la era de la globalidad, pp. 74- 90. Madrid: Akal.
Marías, Miguel (2005): ‘Cualquier tiempo pasado no fue mejor’, en Transit, Cine y otros desvíos, 13 de junio. Consultado en línea: http://cinentransit.com/cualquier-tiempo-pasado-no-fue-mejor/
Michaud, Yves (1994): L’ Arte contemporain en question. París: Galerie nationale du Jeu de paume.
Mittell, Jason (2015): Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York, London: New York University Press.
Molinuevo, José Luis (1998): La experiencia estética moderna. Madrid: Sintesis.
Molinuevo, José Luis (2011): Guía de complejos: estética de teleseries. Salamanca: Archipiélagos. En línea: https://app.box.com/shared/opfjmcxppc
Moore, Steven (2010): The Novel: An Alternative History: Beginnings to 1600. New York: Continuum Books.
Mora, Vicente Luis (2015): ‘Por qué llamar a las series arte cuando quieren decir storytelling’, en Diario de Lecturas, 13 de junio. En línea desde: http://vicenteluismora.blogspot.com.es/2015/06/por-que-llamar-las-series-arte-cuando.html
Newman, Michael Z. y Levine, Elana (2012): Legitimating Television: Media Convergence and Cultural Status. New York: Routledge.
Onfray, Michel (2008): La fuerza del existir. Manifiesto hedonista. Barcelona: Anagrama.
Pardo, José Luis (2007): Malestar en la cultura de masas. Barcelona: Galaxia Gutemberg.
Porta, Eloy Fernández (2010): €RO$: La superproducción de los afectos. Barcelona: Anagrama.
Rancière, Jacques (2005): La fábula cinematográfica. Reflexiones sobre la ficción en el cine. Barcelona: Paidós.
Rancière, Jacques (2012): Las distancias del cine. Castellón: Ellago Ediciones.
Reviriego, Carlos (2011): ‘Amplitud de miras: nueva(s) vida(s) para las series norteamericanas’, en Cahiers du cinéma España, nº 47 (julio-agosto), pp. 7-8.
Santamaría, Alberto (2012): ‘Crítica en serie. La teoría de la doble h y el disfraz alegórico’, en Alberto Santamaría, 18 de febrero. Consultado en línea: http://albertosantamaria.blogspot.com.es/2013/05/critica-en-serie-la-teoria-de-la-doble.html
Sanz, Marta (2014): ‘¿Hay literatura en las series?’, en El País, 12 de septiembre. Consultado en línea: http://cultura.elpais.com/cultura/2014/09/11/babelia/1410 439160_248507.html
Scott, A. O. (2010): ‘Are Films Bad, or Is TV Just Better?’, en The New York Times, 8 de septiembre de 2010. Consultado en línea desde: http://www.nytimes.com/2010/09/12/movies/12scott.html?pagewanted=all&_r=0
Torné, Gonzalo (2014): ‘Inocencia y entusiasmo’, en El Cultural, 7 de marzo. Consultado en línea desde: http://www.elcultural.com/articulo_imp.aspx?id=34252
Tubau, Daniel (2011): El guion del siglo 21. El futuro de la narrativa en el mundo digital. Barcelona: Alba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).