Thematic Uniformity in the International Sections of the Madrid Daily Press versus the Local Sections

Authors

  • Luis Izquierdo Labella Universidad Carlos III de Madrid

Keywords:

agenda temática, uniformidad, actualidad, noticias

Abstract

The media move forward a progressive uniformity on the selection of the news. But while some sections as international does it strongly other sections as local does it with more thematic variety. Trough the analysis of international and local sections of four most important newspapers from Madrid this research clarify that the coincidence rate of international sections is double than the local sections rate. Despite the correspondent networks of the newspapers, some factors like international press agencies and the media of the reference countries for Spain drive international sections to offer a limited agenda setting because of the important rate of coincidence. However in local areas the limited influence of other cities or countries let the newspapers offer a wider variety of news and a wider agenda setting.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luis Izquierdo Labella, Universidad Carlos III de Madrid

Doctor en Periodismo por la UCM, soy redactor del diario La Vanguardia desde 1997. También soy el coordinador de la asignatura Periodismo de proximidad: la información local en la Facultad de Humanidades, Comunicación y Documentación de la Universidad Carlos III de Madrid, donde trabajo como profesor asociado desde el curso 2005-06

References

Bardin, Laurence: El análisis de contenido. Madrid: Ediciones Akal, 1986.

Bryant, Jennings y Vorderer, Peter: Psicology of entertainment. New Jersey: Lawrence Eribaum Associates, 2006.

Gaitán Moya, Juan Antonio y Piñuel Raigada, José Luis: “La agenda temática sobre educación, las TIC entre otros temas”; Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 2007. P. 35-61.

Gonzalez Borjas, Antonia: “Producción del temario periodístico local”, Revista Latina de Comunicación, 30 junio de 2000. Consultado el 23/01/2012 en: http://www.ull.es/publicaciones/latina/aa2000yen/150antonia.html

Izquierdo Labella, Luis: Manual de Periodismo Local. Madrid: Fragua, 2010.

López García, Guillermo: “Comunicacón digital y líneas de fractura en el paradigma de la agenda setting”; Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales, Nº4, 2006. P. 37-58.

López García, Xosé y Maciá Mercadé, Juan: Periodismo de proximidad. Madrid: Editorial Síntesis, 2007.

López García, Xosé: Desafíos de la comunicación local: guía para la práctica de la información. Sevilla: Comunicación social ediciones y publicaciones, 2004.

López Lita, Rafael; Fernández Beltrán, Francisco y Durán Mañés, Ángeles (eds): La comunicación local por Internet, Castellón, Universitat Jaume I, 2005.

McCombs, Maxwell: Estableciendo la agenda: el impacto de los medios en la opinión pública y el conocimiento, Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 2006.

Muro Benayas, Ignacio: Globalización de la información y agencias de noticias. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 2006.

Paterson, Chris: “News Agency Dominance in International News on the Internet”. En Skiner, David; Compton, James R. y Gasher, Michael: Covering Media, diverging politics: a political economy of news media in United States and Canada. Oxford: Lexington Books, 2005.

Sei-Hill Kim y otros: “Think about it attribute agenda-setting function of the press and public’s evaluation of a local issue”. Journalism and Mass Communication Quarterly, volume 79, number 1, 2002. P. 7–25. Consultado en: http://74.125.155.132/scholar?q=cache:Q5yWoI0o0BUJ:scholar.google.com/&hl=es&as_sdt=0

Soengas, Xosé: “Los vínculos entre la información y el poder en la sociedad actual”, Revista Icono 14, número 12, 2008. Consultado el 23/01/2012 en: http://www.icono14.net/articulos/vinculos

Published

2012-03-21

How to Cite

Izquierdo Labella, L. (2012). Thematic Uniformity in the International Sections of the Madrid Daily Press versus the Local Sections. index.Comunicación, 2(1), 37–48. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/24