Analysis of the representation: The migrants in Theo Angelopoulos’ cinema

Authors

Keywords:

Theo Angelopoulos, migrants, refugees, film analysis, cinema

Abstract

Theo Angelopoulos has treated the figure of the helpless, ignored and forgotten by institutions and society in general from different perspectives. One of the keys to approach and understand the problems of refugees, returnees and stateless persons as well as the migration history of the twentieth century in the Balkans area is through the analysis of the form of representation of migrants in his films. So, this article focuses on the study of certain characters, dialogues and images of the filmmaker's work. This will help to understand the circumstances in which these people are due to political and social decisions beyond themselves.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Eva Luisa Gomez Montero, Universidad Rey Juan Carlos

Licenciada en Comunicación Audiovisual.

Máster en Artes Escénicas.

Doctora con Mención Europea en Comunicación Audiovisual (Diciembre 2015).

Tesis: "El silencio de la cámara de Theo Angelopoulos". Director de tesis: Rafael Gómez Alonso. Estancia doctoral en Atenas y entrevistas con Phoebe Angelopoulos. Co-supervisora en Grecia: Irini Stathi

References

Alberó, Pere (2012): ‘La aventura que nunca termina’, en Suplemento Culturas de La Vanguardia, 15 de febrero, p. 25.

Alberó, Pere (2000): La mirada de Ulises. Barcelona: Paidós.

Alonso García, Luis. (2013): ‘Así en el cine como en el mundo: Paisaje en la niebla’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.

Berg, Matías (2012): ‘How long is tomorrow’, en Eipides, Dimitri: Theo Angelopoulos, pp. 301-304. Stathi, Irini. Thessalloniki, Greece: 53rd Thessaloniki International Film Festival.

Biró, Yvette. (2012): Cythera is not an island’, en Eipides, Dimitri: Theo Angelopoulos, pp. 246-252. Stathi, Irini. Thessalloniki, Grecia: 53rd Thessaloniki International Film Festival.

Bordwell, David (2005): Figures traced in light: on cinematic staging. University of California Press.

Buck-Morss, Susan (2002): Dreamworld and Catastrophe: The passing of Mass Utopia in East and West. Cambridge: Mint Press.

Chessa, Alberto (2015): Alfabeto Angelopoulos. Editorial Círculos de Bellas Artes.

Clogg, Richard (1998): Historia de Grecia. Cambridge: Akal.

Company Ramón, Juan Miguel y Ferrando García, Pablo (2013): ‘El tiempo suspendido’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 116-129. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.

Fernández Heredero, Carlos (2012): ‘Memory as a Palimpsest’, en Eipides, Dimitri: Theo Angelopoulos, pp. 294-295. Stathi, Irini. Thessalloniki, Grecia: 53rd Thessaloniki International Film Festival.

Gómez Tarín, Francisco Javier (2013): ‘Angelopoulos y la apoteosis de la mirada’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 174-199. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.

Higueras Flores, Rubén. (2013): ‘Memoria, relato y focalización. En torno a La eternidad y un día’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 162-173. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.

Horton, A. (2001): El cine de Theo Angelopoulos. Imagen y contemplación (traducción de Vicente Carmona González). Madrid: Akal.

Kolovos, Nikos (2012): ‘Ulysses in the Land of the Death’, en Eipides, Dimitri: Theo Angelopoulos, pp. 270-272. Stathi, Irini. Thessalloniki, Grecia: 53rd Thessaloniki International Film Festival.

Manakis, Syros (2013): ‘Cartas a Theo: El que todo lo destruye. Tiempo y experiencia en el cinema de Theo Angelopoulos’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 34-39. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.

Molines Galarza, Nuria (2013): ‘Destrucción y reconstrucción narrativa en el cine de Theo Angelopoulos’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 50-59. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.

Nogué, J. (2007): La construcción social del paisaje. Madrid: Biblioteca Nueva.

Quintana, Ángel (1997): ‘La imagen símbolo: la poética del cine de Angelopoulos’, en Nosferatu, nº 24, pp. 4-11.

Rafailidis, Vassilis (2012): ‘A tour of the Graveyard of Greek ideals’, en Eipides, Dimitri: Theo Angelopoulos, pp. 249-258. Stathi, Irini. Thessalloniki, Grecia: 53rd Thessaloniki International Film Festival.

Riambau, Esteve (1997): ‘Pasado y presente en los filmes de Theo Angelopoulos. Viajes a través de la Historia’, en Nosferatu, nº24, San Sebastián.

Sánchez, Faustino (2013): ‘Investigación, búsqueda y derrota: Angelopoulos en la frontera’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 10-25. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.

Stathi, Irini (2012): ‘Una nueva utopía’, en Caimán cuadernos de cine, nº 2 (53), p. 69.

Tomás Samit, Adrián (2013): ‘Adentrarse en las nieblas de Citera. Derivas en torno al desencanto del cine griego en el siglo xxi’. en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 220-237. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.

Torrell, Josep (2013): ‘Los sitiadores del cielo’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 76-91. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.

Vidal Estévez, Manuel (2009): Poemas de la desolación. El cine de Theo Angelopoulos. Edita: Festival de Cine de Huesca.

Vidal Estévez, Manuel (2015). Theo Angelopoulos. Ediciones Cátedra.

Zumalde, Imanol (2013): ‘Liturgia materialista. La ideología estética del plano-secuencia de Angelopoulos’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 200-213. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.

Published

2016-07-15

How to Cite

Gomez Montero, E. L. (2016). Analysis of the representation: The migrants in Theo Angelopoulos’ cinema. index.Comunicación, 6(1), 125–148. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/254