Analysis of the representation: The migrants in Theo Angelopoulos’ cinema
Keywords:
Theo Angelopoulos, migrants, refugees, film analysis, cinemaAbstract
Theo Angelopoulos has treated the figure of the helpless, ignored and forgotten by institutions and society in general from different perspectives. One of the keys to approach and understand the problems of refugees, returnees and stateless persons as well as the migration history of the twentieth century in the Balkans area is through the analysis of the form of representation of migrants in his films. So, this article focuses on the study of certain characters, dialogues and images of the filmmaker's work. This will help to understand the circumstances in which these people are due to political and social decisions beyond themselves.Metrics
References
Alberó, Pere (2012): ‘La aventura que nunca termina’, en Suplemento Culturas de La Vanguardia, 15 de febrero, p. 25.
Alberó, Pere (2000): La mirada de Ulises. Barcelona: Paidós.
Alonso García, Luis. (2013): ‘Así en el cine como en el mundo: Paisaje en la niebla’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.
Berg, Matías (2012): ‘How long is tomorrow’, en Eipides, Dimitri: Theo Angelopoulos, pp. 301-304. Stathi, Irini. Thessalloniki, Greece: 53rd Thessaloniki International Film Festival.
Biró, Yvette. (2012): Cythera is not an island’, en Eipides, Dimitri: Theo Angelopoulos, pp. 246-252. Stathi, Irini. Thessalloniki, Grecia: 53rd Thessaloniki International Film Festival.
Bordwell, David (2005): Figures traced in light: on cinematic staging. University of California Press.
Buck-Morss, Susan (2002): Dreamworld and Catastrophe: The passing of Mass Utopia in East and West. Cambridge: Mint Press.
Chessa, Alberto (2015): Alfabeto Angelopoulos. Editorial Círculos de Bellas Artes.
Clogg, Richard (1998): Historia de Grecia. Cambridge: Akal.
Company Ramón, Juan Miguel y Ferrando García, Pablo (2013): ‘El tiempo suspendido’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 116-129. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.
Fernández Heredero, Carlos (2012): ‘Memory as a Palimpsest’, en Eipides, Dimitri: Theo Angelopoulos, pp. 294-295. Stathi, Irini. Thessalloniki, Grecia: 53rd Thessaloniki International Film Festival.
Gómez Tarín, Francisco Javier (2013): ‘Angelopoulos y la apoteosis de la mirada’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 174-199. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.
Higueras Flores, Rubén. (2013): ‘Memoria, relato y focalización. En torno a La eternidad y un día’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 162-173. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.
Horton, A. (2001): El cine de Theo Angelopoulos. Imagen y contemplación (traducción de Vicente Carmona González). Madrid: Akal.
Kolovos, Nikos (2012): ‘Ulysses in the Land of the Death’, en Eipides, Dimitri: Theo Angelopoulos, pp. 270-272. Stathi, Irini. Thessalloniki, Grecia: 53rd Thessaloniki International Film Festival.
Manakis, Syros (2013): ‘Cartas a Theo: El que todo lo destruye. Tiempo y experiencia en el cinema de Theo Angelopoulos’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 34-39. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.
Molines Galarza, Nuria (2013): ‘Destrucción y reconstrucción narrativa en el cine de Theo Angelopoulos’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 50-59. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.
Nogué, J. (2007): La construcción social del paisaje. Madrid: Biblioteca Nueva.
Quintana, Ángel (1997): ‘La imagen símbolo: la poética del cine de Angelopoulos’, en Nosferatu, nº 24, pp. 4-11.
Rafailidis, Vassilis (2012): ‘A tour of the Graveyard of Greek ideals’, en Eipides, Dimitri: Theo Angelopoulos, pp. 249-258. Stathi, Irini. Thessalloniki, Grecia: 53rd Thessaloniki International Film Festival.
Riambau, Esteve (1997): ‘Pasado y presente en los filmes de Theo Angelopoulos. Viajes a través de la Historia’, en Nosferatu, nº24, San Sebastián.
Sánchez, Faustino (2013): ‘Investigación, búsqueda y derrota: Angelopoulos en la frontera’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 10-25. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.
Stathi, Irini (2012): ‘Una nueva utopía’, en Caimán cuadernos de cine, nº 2 (53), p. 69.
Tomás Samit, Adrián (2013): ‘Adentrarse en las nieblas de Citera. Derivas en torno al desencanto del cine griego en el siglo xxi’. en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 220-237. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.
Torrell, Josep (2013): ‘Los sitiadores del cielo’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 76-91. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.
Vidal Estévez, Manuel (2009): Poemas de la desolación. El cine de Theo Angelopoulos. Edita: Festival de Cine de Huesca.
Vidal Estévez, Manuel (2015). Theo Angelopoulos. Ediciones Cátedra.
Zumalde, Imanol (2013): ‘Liturgia materialista. La ideología estética del plano-secuencia de Angelopoulos’, en Rodríguez Serrano, Aarón: Theo Angelopoulos. El paso suspendido: punto de encuentro, pp. 200-213. Cantabria: Shangrila Derivas y Ficciones Aparte.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).