The Impressionist Effect in Jean Epstein’s Film Discourse: ‘The Fall of the House of Usher’

Authors

  • Rafael Gómez Alonso Universidad Rey Juan Carlos

Keywords:

Gothic Horror, Cinematographic Impressionism, Vanguard, Aesthetics

Abstract

This article aims to demonstrate how there is a parallelism between the figurative qualities of pictorial impressionism and the avant-garde aesthetics that Jean Epstein sets in his film The Fall of the House of Usher. In turn, it is a question of studying the process of adaptation of the literary universe of Edgar Allan Poe protected in the style of Gothic romanticism, with special emphasis on visual references. For this, it is a question of investigating how descriptive appreciations are conceived that concern an avant-garde visual representation. The methodology used for the analysis is based on using the aesthetic variables that allow to support how a model of different visual representation is created. Through the analysis of the images it is possible to study the traits that characterize the ascription to the Impressionist movement and the style that defines the author brand. To this end, it is intended to describe how a suitable targeting is recreated in the staging, in which different types of environments are recreated.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rafael Gómez Alonso, Universidad Rey Juan Carlos

Profesor Titular

Departamento de Ciencias de la Comunicación y Sociología

References

Albera, François (2005). La vanguardia en el cine. Buenos Aires: Manantial.

Argullol, Rafael (2012). La atracción del abismo. Barcelona: Acantilado.

Aumont, Jacques (1997). El ojo interminable. Cine y pintura. Barcelona: Paidós.

Aumont, Jacques (1998). El rostro en el cine. Barcelona: Paidós.

Aumont, Jacques (2001). La estética hoy. Madrid: Cátedra Signo e Imagen.

Burke, Edmund (2005). De lo sublime y lo bello. Madrid: Alianza Editorial.

Clair, Jean (2005). Mélancolie, génie et folie en Occident. Paris: Gallimard.

Cortazar, Julio (2011). Edgar Allan Poe. Narrativa Completa. Madrid: Cátedra.

Crary, Jonathan (2008). Las técnicas del observador. Murcia: Cendeac.

Deleuze, Gilles (1996). La imagen-tiempo. Barcelona: Paidós.

Didi-Huberman (2015). Fasmas. Ensayos sobre la aparición (1). Santander: Shangrila Textos Aparte.

Duque, Félix (ed.) (2009). Poe. La mala conciencia de la modernidad. Madrid: Círculo de Bellas Artes.

Epstein, Jean (2009). “Buenos días, cine” en Archivos de la Filmoteca, 63. Valencia: Ediciones de la Filmoteca.

Epstein, Jean (2014). El cine del diablo. Buenos Aires: Cactus.

Epstein, Jean (2015). La inteligencia de una máquina. Una filosofía del cine. Buenos Aires: Cactus.

Gombrich, Ernst H. (1983) “La máscara y la cara. La percepción del parecido fisonómico en la vida y en el arte” en V.V.A.A. Arte, percepción y realidad . Barcelona: Paidós.

Hamery, Rossane y Thouvenel, Èric (eds.) (2016). Jean Epstein. Actualité et posterities. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.

Keller, Sarah y Paul, Jason N. (ed.) (2012). Jean Epstein. Critical Essays and New Translations. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Liebman, Stuart (2009). “Espacio, velocidad, revelación y tiempo: las primeras teorías de Jean Epstein” en Archivos de la Filmoteca, 63. Valencia: Ediciones de la Filmoteca.

Lynch, Enrique (2009). “Lo fantástico en Poe” en Félix Duque (ed.). Poe. La mala conciencia de la modernidad. Madrid: Círculo de Bellas Artes.

Navarro, Antonio José (ed.) (2009). Las sombras del horror. Edgar Allan Poe en el cine. Madrid: Valdemar

Perniola, Mario (2008). Del Sentir. Valencia: Pre-Textos

Pitarch, Daniel (2009). “Estetas neurasténicos y máquinas fatigadas en la teoría de Jean Epstein” en Archivos de la Filmoteca, 63. Valencia: Ediciones de la Filmoteca.

Stoichita, Victor I. (2006). Simulacros. El efecto Pigmalión: de Ovidio a Hitchcok. Madrid: Siruela.

Published

2017-05-27

How to Cite

Gómez Alonso, R. (2017). The Impressionist Effect in Jean Epstein’s Film Discourse: ‘The Fall of the House of Usher’. index.Comunicación, 7(2), 85–106. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/294