The beauty and the beast of Cuban journalism. Obtrusive and unobtrusive topics in the formation of the public agenda
Keywords:
Obtrusive topics, unobtrusive topics, media agenda, public agenda, contingent conditions, agenda setting,Abstract
The existing gap between the evaluation of obtrusive and unobtrusive topics in the media agendas is perceived by the public agenda in Cuba as the “phenomenon of beauty and the beast”. The work makes a comparison of the contingent conditions that influence the establishment of the public agenda on obtrusive and unobtrusive subjects, taking into account previous quantitative results that make possible a more complete analysis of the phenomenon. A qualitative design was applied and methods such as Analysis-synthesis and Inductive-deductive were used. The relationship between media and public agendas on obtrusive and unobtrusive topics has points of contact in terms of the temporal stability of objects, the high degree of need for orientation and interest in information and personal identification according to the degree of impact material or geographical, cultural, social, affective closeness. Among the differences, there are low correlations between media and public agendas on obtrusive subjects and moderate correlations regarding unobtrusive ones.
Metrics
References
Aruguete, N. (2015): El poder de la agenda: política, medios y público. Argentina: Biblos.
Aruguete, N. (2017): Agenda setting y Framing. Más poder local, (30), 36-42.
Batista, J. (2013): Por una prensa al derecho. (Tesis de Licenciatura). Universidad de La Habana, Cuba.
Boczkowski, P. J., & Mitchelstein, E. (2015): La brecha de las noticias: La divergencia entre las preferencias informativas de los medios y el público. Argentina: Ediciones Manantial.
Caballero, D. (2015): De lo real a la agenda pública. Influencias de las condiciones contingentes en el proceso de formación de la agenda pública en el municipio Santiago de Cuba. (Tesis de licenciatura). Universidad de Oriente, Cuba.
Calhoun, C. (1993): Civil society and the public sphere. Public Culture, 5(2), 267-280.
Camaj, L. (2014): Need for Orientation, Selective Exposure, and Attribute Agenda-Setting Effects. Mass Communication and Society, 17(5), 689-712.
Canel, M. J., Llamas, J. P., & Rey, F. (1996): The first level agenda setting effect on local information: the ‘most important problems’ of the city of Pamplona. Comunicación y Sociedad, 9(1/2), 17-38.
Casermeiro, A. (2004): Los medios en las elecciones: la Agenda setting en la Ciudad de Buenos Aires. Argentina: Educa.
Castillo, Y. (2015): El mundo agendado. Influencia de las condiciones contingentes en el establecimiento de la agenda de temas internacionales. (Tesis de licenciatura). Universidad de Oriente, Cuba.
Chadwick, A. (2017): The hybrid media system: Politics and power. Oxford University Press.
Chan, M., & Lee, F. L. (2015): Selective exposure and Agenda Setting: exploring the impact of partisan media exposure on agenda diversity and political participation. Asian Journal of Communication, 24(4), 301-314.
Colunga, M. (2011): Mediaciones sobre el contenido de los medios que inciden en la relación entre la agenda mediática del periódico Adelante y la agenda pública de sus lectores potenciales. (Tesis de licenciatura). Universidad de Camagüey, Cuba.
Gallego, J. R., & Rosabal, A. (2013): Las cartas sobre la mesa: Un estudio sobre la relación entre agenda pública y mediática en Cuba: caso Granma. Signo y Pensamiento, 32(62), 98-113.
Gallego, J.R. (2017): Existe... pero no se ve. Investigación de Agenda Setting en América Latina. La Trama de la Comunicación 2(21), 87-108.
Garcés, R. (2007): La construcción simbólica de la opinión pública. (Tesis de doctorado). Universidad de La Habana, Cuba.
Garcés, R. (2015): La actualización del modelo y la (des) actualización de la prensa: consensos, disensos y silencios mediáticos en torno a la Reforma cubana. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Observatorio Social de América Latina 14(36), 49-62.
Garcés, R., & Senén, A. F. (2017) : ¿Cómo se dirige la prensa cubana? Un acercamiento a la gestión de medios, desde la perspectiva de sus periodistas y directivos. Revista Cubana de Información y Comunicación, 6(12), 84-120.
García, J. (2013): Revolución, socialismo, periodismo. La prensa y los periodistas cubanos ante el siglo XXI. Cuba: Pablo de la Torriente.
García, V., D´ Adamo, O., Aruguete, N. (2014): El papel de los medios en la construcción de las categorías cognitivas de análisis político. Un estudio de caso de la privatización de las telecomunicaciones en la Argentina. En Zubieta, E., Valencia, J. y Delfino, G. (coord.), Psicología social y política: procesos teóricos y estudios aplicados (pp. 339-390). Argentina: Eudeba.
Guo, L. & McCombs, M. (2015): The Power of Information Networks: New Directions for Agenda Setting. Estados Unidos: Routledge.
Lippmann, W. (1922): La opinión pública. Argentina: Compañía General Fabril Editora.
Martín Barbero, J. (2001): Reconfiguraciones comunicativas de lo público. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, (26), 71-88.
McCombs, M. (2006): Estableciendo la agenda: el impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. España: Paidós.
McCombs, M. E., & Shaw, D. L. (1972): The agenda-setting function of mass media. Public opinion quarterly, 36(2), 176-187.
McCombs, M. E., Shaw, D. L., & Weaver, D. H. (2014). New directions in agenda-setting theory and research. Mass communication and society, 17(6), 781-802.
McCombs, M., & Evatt, D. (1995): Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la" agenda setting". Comunicación y Sociedad, 8(1), 7-32.
Mora, M. y Araujo, M. (2005): El Poder de la Conversación. Argentina: La Crujía Ediciones.
Muñiz, V. & Fonseca, R. Á. (2017): Condiciones contingentes y establecimiento de la agenda mediática en provincias cubanas: el caso de Santiago de Cuba. Revista Signo y pensamiento, 70(36), 134-154.
Muñiz, V. (2013): Viaje al centro de la agenda. Influencias en la construcción de las agendas mediáticas de los órganos de prensa provinciales de Santiago de Cuba. (Tesis de licenciatura). Universidad de Oriente, Cuba.
Olivera, D. (2017): Referentes críticos, paradojas y desafíos de las políticas de comunicación en el contexto cubano. En Sierra, F. & Vallejo, R.E. (eds). Derecho a la comunicación: procesos regulatorios y democracia en América Latina. Ecuador: Ciespal, 185-214.
Partido Comunista de Cuba (2012): Objetivos de trabajo del PCC aprobados en la Conferencia Nacional. Recuperado dehttp://www.cubadebate.cu/especiales/2012/02/01/ objetivos-de-trabajo-del-pcc-aprobados-en-la-conferencia-nacional-pdf/
Quiala, H. (2015): Del hecho a la noticia. Relación que se establece entre la agenda mediática de los órganos de prensa provinciales de Santiago de Cuba y la agenda pública del territorio durante el año 2014. (Tesis de licenciatura). Universidad de Oriente, Cuba.
Ramos, R. (2017): La voz del pueblo. Establecimiento de la agenda pública respecto a temas experienciales en Santiago de Cuba durante el año 2016. (Tesis de licenciatura). Universidad de Oriente, Cuba.
Rodríguez, R. (2004): Teoría de la Agenda-Setting. Aplicación a la enseñanza universitaria.España: Observatorio Europeo de Tendencias Sociales.
Somohano, A. (2015): Debate teórico-conceptual, confrontación histórica y supuestos de partida de una política pública de comunicación para el contexto cubano. Revista Cubana de Información y Comunicación, 4(8), 43-71.
Vara, A. (2001): La influencia de los partidos políticos en la construcción de la agenda mediática y el rol de los periodistas como mediadores sociales. Aproximación teórico-práctica a las teorías de la agenda setting y de la Agenda Building. (Tesis de doctorado). Universidad de Navarra, España.
Vidal, J.R. (2017): Retos para una política pública de comunicación en Cuba. En Sierra, F. & Vallejo, R.E. (eds). Derecho a la comunicación: procesos regulatorios y democracia en América Latina. Ecuador: Ciespal, 215-240.
Wanta, W., Golan, G., & Lee, C. (2004): Agenda setting and international news: Media influence on public perceptions of foreign nations. Journalism & Mass Communication Quarterly, 81(2), 364-377.
Weimann, G., & Brosius, H. B. (2016): A new agenda for agenda-setting research in the digital era. Political communication in the online world: Theoretical approaches and research designs, 26-44.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).