The accessibility of digital communications media in Spain: the responsibility of journalists in the generation of inclusive content

Authors

  • Lourdes González-Perea Universidad de Málaga, Universidad Isabel I

Keywords:

accessibility, barrier, disability, communication media, journalist, web,

Abstract

After analysing reference studies on the accessibility of digital communications media in Spain and consulting with accessibility experts, this study identifies the access barriers for disabled people, the elderly and other groups that can be generated by journalists when producing contents for the web environment. The main barriers which can be affected by the professional practice of journalists include the following: imprecise hyperlinks, image links without text alternatives, no new window alert, images with missing or inadequate text alternatives, incorrect heading structure, inadequate marking of lists, images with printed text, poor image contrast, the semantic use of colour without offering an alternative and incorrect marking of data tables. Barriers are identified in relation to fonts that are dependent on website layout, but contain properties that can be modified by journalists. Barriers that arise in multimedia content owing to the lack of subtitles or audio description are also detected, although the possibility of including such functions requires both knowledge and specific tools that are currently beyond the reach of journalists.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Lourdes González-Perea, Universidad de Málaga, Universidad Isabel I

Desarrollo profesional en el entorno de las tecnologías accesibles desde 2003 y docente desde 2006. Profesora de usabilidad e infoaccesibilidad (Universidad Isabel I) y doctoranda (Universidad de Málaga).

References

AENOR (2018). UNE 153101:2018 EX. Lectura fácil. Pautas y recomendaciones para la elaboración de documentos.

AENOR (2012). UNE 139803:2012. Requisitos de accesibilidad para contenidos en la Web.

BOE (2013). Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, por el que se aprueba el «Texto Refundido de la Ley General de derechos de las personas con discapacidad y de su inclusión social». Boletín Oficial del Estado. Madrid, 3 de diciembre de 2013. Recuperado desde: https://goo.gl/Qim9Pr

Cabañero, A. A. y Luján, S. (2012). Estudio sobre la accesibilidad de los sitios web de medios de comunicación. Repositorio Institucional de la Universidad de Alicante. Recuperado desde: https://goo.gl/wzzGe7

Campo, C. J. (2014). HTML5 para periodistas: Manual de uso práctico. Estrategia del Contenido. ISBN: 8461680618.

Carreras, O. (6 de junio de 2018). WCAG 2.1, recomendación hasta las WCAG 3.0. [Entrada en blog] Usable y Accesible. Recuperado desde: https://goo.gl/TddZRD

Cebrián, M. (2009). Comunicación interactiva en los cibermedios. Comunicar, 33, v. XVII. Recuperado desde: https://goo.gl/h5yjwA

CERMI (2011). Las nuevas fronteras de la accesibilidad a las tecnologías de la información y la comunicación. Estudio de prospectiva sobre la accesibilidad en la sociedad de la información y las TIC. Recuperado desde: https://goo.gl/FYAuwt

Codina, L.; Pedraza, R.; Díaz-Noci, J.; Rodríguez-Martínez, R.; Pérez-Montoro, M. y Cavaller-Reyes, V. (2014). Sistema Articulado de Análisis de Cibermedios (SAAC): Una propuesta sobre el qué y el cómo para estudiar medios de comunicación digitales. Hipertext.net: Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva,12. Recuperado desde: https://goo.gl/knnr1r

Díaz-Noci, J. (2006). Hipertexto y redacción periodística: ¿Un nuevo campo de investigación? Razón y palabra, 48.

Discapnet (2007). Accesibilidad en los diarios digitales españoles. Observatorio de Accesibilidad TIC. Recuperado desde: https://goo.gl/6woBqP

Discapnet (2016). Accesibilidad de los principales medios digitales de comunicación. Observatorio de Accesibilidad TIC. Recuperado desde: https://goo.gl/CAmFMx

González, S. (2008). Guía de Accesibilidad a los Medios de Comunicación de Personas con Discapacidad Sensorial. ONCE Málaga y SFSM. Recuperado desde: http://guiacomunicacion.lgperea.com

Gutiérrez, M. L. E. (2015). Accesibilidad no intrusiva en la comunicación audiovisual en la web (tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.

Hassan, Y (2003). El título de la página. No sólo usabilidad, 2. Recuperado desde: https://goo.gl/Ew2LwL

Instituto Nacional de Estadística (2008). Encuesta sobre discapacidades, deficiencias y estado de salud. Recuperado desde: http://www.ine.es/daco/daco42/discapa/tara.pdf

Nielsen, J. (2000). Usabilidad. Diseños de sitios web. Madrid: Prentice Hall, (España). ISBN: 9788420530086.

Organización Mundial de la Salud (2011). Informe mundial sobre discapacidad. Recuperado desde: https://goo.gl/RZbF9A

Orero, P. (2007). La accesibilidad en los medios: una aproximación multidisciplinar. TRANS. Revista de Traductología, II, 11-14.

Persson, H.; Åhman, H.; Yngling, A. A. y Gulliksen, J. (2015). Universal design, inclusive design, accessible design, design for all: different concepts ―one goal? On the concept of accessibility― historical, methodological and philosophical aspects. Universal Access in the Information Society, 14(4), 505-526.

Sánchez, J. M.; Marcos, J. C. y Villegas, R. (2007). Los recursos fotográficos en los periódicos digitales: valores de la fotografía digital. Ibersid. Recuperado desde: https://goo.gl/ochoch

Sánchez-García, P.; Campos-Domínguez, E. y Berrocal, S. (2015). Las funciones inalterables del periodista ante los perfiles multimedia emergentes. Revista Latina de Comunicación Social, 70. Recuperado desde: https://goo.gl/TZ6SaM

Tejedor, S. (2010). Ciberperiodismo: Libro de estilo para Ciberperiodistas. Santo Domingo (República Dominicana): Itla Editorial. Recuperado desde: https://goo.gl/XqqU9e

W3C (2008). Web Content Accessibility Guidelines 2.0. Recuperado desde: https://goo.gl/dbia9A

Published

2018-07-29

How to Cite

González-Perea, L. (2018). The accessibility of digital communications media in Spain: the responsibility of journalists in the generation of inclusive content. index.Comunicación, 8(1), 225–253. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/396