‘The Informal’, the Dubbing and its Programming in ‘Access Prime Time’ as Axes of the Television Success of a Journalistic Humor Format
DOI:
https://doi.org/10.33732/ixc/09/03ElinfoKeywords:
Television, Infotainment, History of television, Television programming, Formats, Humor,Abstract
The imitations, dubbing and musical sketches used by El Informal at the end of the nineties on Spanish television were some of the keys to the success of this format. Two decades ago this journalistic humor format pioneered the use of audiovisual techniques that can still be seen in current programs across the grid. This format also initiated the use of television resources such as the use and progression of the figure of reporters, their programming with pleasant audience figures in the access prime time strip or the creation of their own slang. To get to know its history, a descriptive analysis of five criteria has been carried out in order to measure the television success. Two complementary methodologies –the content analysis and the in- depth interview– have also been used. A methodological triangulation with the present historical analysis of a format that has resulted in new trends in production, content and consumption has been obtained, within the typology of programs that combine humor and current affairs. As can be seen in the results, it is estimated that El Informal can be understood as a pioneer of current television, and it represents an audiovisual exponent in the recent history of television.Metrics
References
ARJONA MARÍN, J. B.; VICTORIA MAS, J. S. (2011). Análisis cuantitativo de la televisión y el vídeo en Internet (Web TV). Estudio de formatos, contenidos y origen. Fonseca, Journal of Communication, 3, 41-71. Recuperado de: http://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/11913
ACEVEDO, E. (1971). El periodismo de humor. El libro español, 166, 512-514.
Artero Muñoz, J. P. (2007). Modelos estratégicos de Telecinco, (1990-2005). Madrid: Editorial Fragua. ISBN 978-84-7074-230-9
BARDAJÍ, J. y GÓMEZ, S. (2004). La gestión de la creatividad en Televisión. El caso de Globomedia. Pamplona: Eunsa.
CAPITÁN, J. (2007). “Thriller” informal. Recuperado de: https://elblogdelcapi.wordpress.com/2007/12/03/389/
FERNÁNDEZ Agudo, G. (2015). Javier Capitán: ‘El casting de Patricia Conde para El Informal fue penoso’. Prnoticias.com. Recuperado de: https://prnoticias.com/
television/telecinco/20142067-television-el-peor-casting-de-patricia-conde
FERNÁNDEZ JIMÉNEZ, E. (2018). Las imitaciones humorísticas televisivas en España propuesta de clasificación. UNED. Revista de la Asociación Española de Semiótica (Signa), 27, 293-322. ISSN 1133-3634
FERRÉ, C; SINTES, O; y GAYÁ, C. (2013). ¿Piensan lo mismo ciudadanos y partidos sobre la sátira política? La diferente percepción en el caso de un programa televisivo”. Estudios sobre el mensaje periodístico, 19 (1), 383-402. Recuperado de: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n1.42528
Formula TV. (2017). 'Dani&Flo': El equipo de 'El Informal' cuenta que el programa estuvo a punto de ser cancelado en su primer mes. Recuperado de: http://www.formulatv.com/noticias/68477/el-informal-cancelado-primer-mes-emision/
GARCÍA, J. A. (1999). El pseudoperiodismo satírico, un género creciente en la neotelevisión. Diálogos de la comunicación, 5, junio, 18-29.
GASCÓN-VERA, P. (2016): Claves del éxito de una década televisiva: estudios de caso El hormiguero y El intermedio. Revista F@ro, 1 (23), Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Playa Ancha Valparaíso, Chile, 42-71. E-ISSN 0718-4018. http://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/459/350
GASCÓN-VERA, P, y MARTA-LAZO, C. (2016a): Internacionalización de un formato televisivo de éxito: “El Hormiguero”. Revista Observatório, 2 (1), 275-300. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p275
GASCÓN-VERA, P y MARTA-LAZO, C. (2016b): Evolución y mejores momentos de diez años de infohumor: El Intermedio, In Actas de las Comunicaciones presentadas en el XXII Congreso Internacional Sociedad Española de Periodística, Sociedad Española de Periodística, (pp. 405-425). Madrid: Universidad Camilo José Cela, 405-425. ISBN: 978-84-95891-69-3. Recuperado de: http://periodistica.es/sep2016r/images/
LibroActasXXIICongresoSEP_UCJC.pdf
GASCÓN-VERA, P; MARTA-LAZO, C. (2019). Estudio comparativo de los formatos periodísticos de humor en el access prime time 2018-2019. En XXV Congreso Sociedad Española de periodística (SEP): oportunidades y retos del periodismo hiperconectado. Libro de resúmenes, (p. 85). Bilbao: Universidad del País Vasco. ISBN: 978-84-9082-872-4. Recuperado de: http://www.sepbilbao2019.com/LibroRes
%C3%BAmenes_XXVCongresoInternacionalSEP_2019.pdf
GARZÓN, L. (1999). Magazine, El Mundo, 12. Recuperado de: http://www.elmundo.es/magazine/m12/textos/informal1.html
Globomedia. (s.f). El Informal. Recuperado de: https://www.globomedia.es/television/El-Informal#
GÓMEZ, J. (2017). Qué fue de los demás… Blog en 20 Minutos.es. ¿Qué fue de Javier Capitán, el presentador de ‘El Informal’? Recuperado de: https://blogs.20minutos.es/
que-fue-de-todos-los-demas/2017/07/07/que-fue-de-javier-capitan-el-presentador-de-el-informal/
GORDILLO, I., GUARINOS, V., CHECA, A., ALVARADO, M. del M., JIMÉNEZ, J., LÓPEZ, F. J., PÉREZ, M. A. (2011). Hibridaciones de la hipertelevisión: información y entretenimiento en los modelos de infoentertaiment. Revista Comunicación, 9, 93-106. ISSN 1989 – 600X
HARTLEY, J. (1992). Teleology. Studies in Television. London: Routledge.
LILLO, J. (2001, 30 de marzo). ABC. p. 298. Recuperado de: http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/2001/03/30/298.html
MARTÍN, V., y BERROCAL, S. (2017). Innovación y consolidación del «infoentretenimiento» político: una perspectiva histórica. Historia y Comunicación Social, 22(1), 207-219.
MONTERO, J. (2014). Programación y programas de televisión en España antes de la desregulación (1956 - 1990). Introducción al monográfico. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20, 11-24.
SALÓ, G. (2003). ¿Qué es eso del formato?: cómo nace y se desarrolla un programa de televisión. Barcelona: Gedisa.
Spin Of.com. (2007). ¿Qué fue de los de El Informal? Recuperado de: https://www.espinof.com/presentadores/que-fue-de-los-de-el-informal
Telecinco.es (2018). Iconos de 'El Informal': Personajes y coletillas con los que el programa hizo magia televisiva. Recuperado de: https://www.telecinco.es/unplugged/el-informal-personajes-coletillas-television_0_2593500108.html
TERÁN, B. (2014). 16 años del estreno de El Informal, el ‘informativo’ que revolucionó la forma de contar la actualidad. Republica.com. Recuperado de: https://www.republica.com/2014/07/15/16-anos-del-estreno-de-el-informal-el-informativo-que-revoluciono-la-forma-de-contar-la-actualidad/
Thewit.com (2016). “The definitive guide: How to create a hit format en ten lessons”. MipTV y Mipcom. Recuperado de: http://www.my-mip.com/RM/RM_MIPWORLD/2016/resource-centre/documents/miptv-mipcom-thewit-whitepaper-how-to-create-a-hit-format.pdf?v=635930410744783406
OJER, T. (2008). La calidad en los programas de televisión de la BBC. Universidad Pontificia de Salamanca: Separata Revista, Comunicación y Pluralismo, 6.
QUINTANA, N. y PLAZA, J. (2011). El humor que no da risa. El sexismo en los programas de entretenimiento televisivo. 87-105. In Ponencia en III Jornadas sobre Mujeres y Medios de Comunicación. Universidad del País Vasco. ISBN 978-84-9860-530-3. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/234164789_El_humor_
que_no_da_risa_El_sexismo_en_los_programas_de_entretenimiento_televisivo
VALHONDO, J, L. (2007). Infosátira y democratización del espacio televisivo. Quaderns del CAC. Imagen y derecho a la burla, 27, 63-71.
VALHONDO, J. L. (2011a). Sátira televisiva y democracia en España. La popularización de la información política a través de la sátira. Editorial UOC, Barcelona.
VALHONDO, J. L. (2011b). Monarcas, bufones, políticos y audiencias Comparación de la sátira televisiva en Reino Unido y España. Revista Latina de Comunicación Social, 66. La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, 252-273. Recuperado de:
http://www.revistalatinacs.org/11/art/932_Extremadura/11_Valhondo.html DOI: 10.4185/RLCS-66-2011-932-252-273 / CrossRef link
VÁZQUEZ, C. H. (2013). El Informal, del fenómeno al mito (I) y (II). Jot Down. Recuperado de: http://www.jotdown.es/2013/08/el-informal-del-fenomeno-al-mito-i/
Vertele. (2002). "Caiga quien caiga" dirá adiós en diciembre si no remonta su audiencia. Recuperado de: http://vertele.eldiario.es/verteletv/actualidad/Caiga-adios-diciembre-remonta-audiencia_0_311968802.html
Wikipedia. El Informal. Recuperado de: https://es.wikipedia.org/wiki/El_informal_(programa_de_televisi%C3%B3n)
Zeleb.es (2017). El informal o el programa donde empezó todo. Público. Recuperado de: http://www.zeleb.es/tv/n/el-informal-o-el-programa-donde-empezo-todo-07073
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Patricia Gascón Vera
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).