Radio Broadcasting Audience in Spain (from Spanish Postwar until 1971)

Authors

  • Elena Ayuso Rodríguez Universidad de Alcalá de Henares

Keywords:

radio dramática, audiencia radiofónica, radionovelas, actores de radio, sondeos audiencia, perfil de los oyentes.

Abstract

After the Spanish Civil War, and until TV arrived, radio broadcasting lived a golden age. Thanks to a great volume of broadcasting emissions (soap operas, operettas, radiotheatre and childrens’ tales) mass media communication began in Spain. Radio actors, mainly from Radio Madrid’s staff, became social idols, helping Spanish people to forget the poverty-stricken conditions in which they lived. Publicity assured the broadcasting of radio programmes, which were listened to by a large audience. The study of this audience is the main objective of this article, which is based on the research about rating systems carried out in those days.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Elena Ayuso Rodríguez, Universidad de Alcalá de Henares

Periodista. Doctora por la Universidad de Alcalá.

References

AIMC (1998): 30 años de audiencia. Estudio General de Medios 1968-1998. Madrid: Asociación para la Investigación en Medios de Comunicación.

Abellá, R. (1985): La vida cotidiana en España bajo el Régimen de Franco. Barcelona: Argos Vergara.

Balsebre, A. (2001): Historia de la Radio en España. Volumen I (1874-1939). Madrid: Ediciones Cátedra.

Balsebre, A. (2002): Historia de la Radio en España. Volumen II (1939-1985). Madrid: Ediciones Cátedra.

Barea, P. (1994): La estirpe de Sautier. La época dorada de la radionovela en España (1924-1964). Madrid: El País Aguilar.

Calpe, V. (1952): ‘Los seriales radiofónicos de la mujer’, en revista Ondas, de noviembre de 1952.

De Blain, Luis G. (1953): ‘El programa de moda: los seriales radiofónicos’, en revista Ondas, nº 13, de marzo de 1953.

Díaz, L. (1993): La radio en España (1923-1993). Madrid: Alianza Editorial.

Faus, Á. (2007): La radio en España (1896-1977). Madrid: Ed. Taurus.

Franco, C. M. (1956): ‘El instituto de la Opinión Pública y la radiodifusión española’, en revista Ondas, núm. 75, pp. 8-9.

INE: Anuarios Estadísticos de los años 1943, 1946-47 y 1948. Consulados en línea el 10 de junio de 2013 desde: http://www.ine.es

Nieto, M. A. (2005): Bobby Deglané, el arquitecto de la radio española. Barcelona: Ediciones B.

Revista Ondas (1954): ‘Premios Nacionales de 1954’, en revista Ondas, núm. 46, 1954.

Revista Ondas (1954): ‘Por vez primera, premios anuales de radio’, en revista Ondas, núm. 46, 1954.

Revista Ondas (1954): ‘Premio a una voz popularísima’, en revista Ondas, núm. 47, 1954.

Revista Ondas (1955): ‘La primera cadena radiofónica’, en revista Ondas, núm. 50, 1955.

Revista Ondas (1958): ‘La Sociedad Española de Radiodifusión, al copo de la popularidad de radio del país’, en revista Ondas, núm. 128, 1958, pp. 18-19.

Revista Ondas (1959): ‘El serial y el público’, en revista Ondas, núm. 163, 1959, p. 3.

Revista Ondas (1960): ‘Ondas 1960’, en revista Ondas, núm. 192, 1960, p. 25.

Revista Ondas (1961): ‘Bases Premio Ondas de Radio y Televisión 1961’, en revista Ondas, núm. 211, 1961.

Published

2013-07-19

How to Cite

Ayuso Rodríguez, E. (2013). Radio Broadcasting Audience in Spain (from Spanish Postwar until 1971). index.Comunicación, 3(1), 167–185. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/65