Guía Marca: Changes and Regularities in a Quarter of a Century (1995-2020)

Authors

  • Jorge Chenovart González Universidad Politécnica de Valencia

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/11/01Guiama

Keywords:

Guía Marca, Football, League, Sports Journalism, Press.

Abstract

This research article analyzes the trajectory of the annual publication Guía Marca de la Liga de Fútbol Profesional during its twenty-five years of publication. In order to comprehend the essential changes that have made it an informative icon, the different stages of production have been studied, from both quantitative and qualitative dimensions, through the contents that have acquired prominence: formal aspects such as covers, headlines, paging, as well as an informative analysis of the different statistical analyses,
professional football and lower categories, national teams and women's football. As a result of its success in its early years, it became the sports guide par excellence; a fact that maintains it to this day, adapting to the possibilities offered by paper publications. In the field of football documentation, few publications maintain a copy that offers more than four hundred pages each year and in a paper format; a transcendental fact in the present digital context that places it as a journalistic and informative reference.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Jorge Chenovart González, Universidad Politécnica de Valencia

Doctor en Comunicación Audiovisual (Universidad Politécnica de Valencia)

Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato

Investigador audiovisual: análisis cinematográfico, comunicación transmedia y educación digital. 

 

References

AQUESOLO, J.A. (2000). Apuntes para una historia de la documentación deportiva. Revista general de información y documentación, 10 (1), 31-67. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID0000120031A

AQUESOLO, J.A. & IRURETA-GOYENA, P. (2000). La información deportiva en España. Revista general de información y documentación, 10(1), 11-15. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID0000120011A

ARAYA, R., BRAVO, L., & CORRALES, O. (2000). Entre glorias y agonías: fútbol e identidad nacional en la prensa. Revista Comunicación y Medios, 12, 67-73. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2011.13035

BIRRELL, S. y LOY, J. (1979). Media Sport: Hot and Cool. International Review for the Sociology of Sport, 14 (1), 5-18.

CEREZUELA, B. (2003). La información y documentación deportiva y los grandes eventos deportivos. Olimpisme i esport: working papers del CEO-UAB. Barcelona: Centre d’Estudis Olímpics, Universitat Autònoma de Barcelona.

DEVÍS, J., ANTOLÍN, L., VILLAMÓN, M., MORENO, A. & VALENCIANO, J. (2003). Las revistas científicas-técnicas españolas de las Ciencias de la Actividad Física y el Deporte: inventario y análisis de la calidad de contenido y difusión. Revista española de documentación científica, 26 (2), 177-190. https://doi.org/10.3989/redc.2003.v26.i2.136

GÓMEZ BUENO, J. (2014). Estudio de la credibilidad y la imparcialidad como garantías éticas en la prensa deportiva española. Razón y palabra, 18 (1), 405-420. http://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/283

HERRERO, F.J. (2009). Una aproximación para una propuesta metodológica híbrida entre lo cuantitativo y lo cualitativo para el estudio de las retransmisiones deportivas en la radio española. RICYDE. Revista internacional de Ciencias del Deporte, 5 (15), 46-63. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=710/71011253005

HERRERO, F.J. (2011). España gana el Mundial 2010 de fútbol: el triunfo visto por la prensa española: aspectos deportivos y extradeportivos. Comunicación y hombre: revista interdisciplinar de ciencias de la comunicación y humanidades, 7, 159-171. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2011.7.129.159-171

HERRERO, F.J. (2013). Las retransmisiones deportivas radiofónicas: estudio de la locución y análisis de sus recursos sintácticos, gramaticales, léxico-semánticos y estilísticos dentro del contexto sociocultural español. En HERRERO, F.J., SÁNCHEZ PITA, F., ABREU, A., & TOLEDANO, S. (Coord.), La sociedad ruido: entre el dato y el grito. Tenerife, España: Sociedad Latina de Comunicación Social.

MARCA (1995). Guía Marca de la Liga 95-96. Madrid, España: Marca.

MARCA (1996). Guía Marca de la Liga 96-97. Madrid, España: Marca.

MARCA. (1997). Guía Marca de la Liga 97-98. Madrid, España: Marca.

MARCA. (1998). Guía Marca de la Liga 98-99. Madrid, España: Marca.

MARCA. (1999). Guía Marca de la Liga 2000. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2000). Guía Marca de la Liga 2001. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2001). Guía Marca de la Liga 2002. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2002). Guía Marca de la Liga 2003. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2003). Guía Marca de la Liga 04. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2004). Guía Marca de la Liga 05. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2005). Guía Marca de la Liga 06. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2006). Guía Marca de la Liga 07. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2007). Guía Marca de la Liga 08. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2008). Guía Marca de la Liga 09. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2009). Guía Marca de la Liga 2010. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2010). Guía Marca de la Liga 2011. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2011). Guía Marca de la Liga 2012. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2012). Guía Marca de la Liga 2013. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2013). Guía Marca de la Liga 2013/2014. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2014). Guía Marca de la Liga 2014/2015. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2015). Guía Marca de la Liga 2015/2016. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2016). Guía Marca de la Liga 2016/2017. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2017). Guía Marca de la Liga 2017/2018. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2018). Guía Marca de la Liga 2018/2019. Madrid, España: Marca.

MARCA. (2019). Guía Marca de la Liga 2019/2020. Madrid, España: Marca.

MORAGAS SPÀ, M. KENNETT, C., GARCÍA SEDÓ, R., Cerezuela, & Blasco Gil. J.J. (2003). El Impacto de Internet en los medios de comunicación y la industria del deporte. Barcelona, España: Centre d’Estudis Olímpics, Universitat Autònoma de Barcelona.

OLIVA MARAÑÓN, C. (2013). Las monografías de Publicidad a través de las aplicaciones documentales ISBN y REBIUN: un estudio bibliográfico (2008-2012). Index. comunicación: Revista científica en el ámbito de la Comunicación Aplicada, 3(1), 139-165. http://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/61/66

ORTIZ REPISO, V. (2015). Repensar los estudios de Biblioteconomía y Documentación en España: traspasando los límites. BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentación, 35. http://dx.doi.org/10.1344/BiD2015.35.31

QUIROGA, L. (2001). La información y documentación deportiva en Internet. Educación y biblioteca, 123, 108-112.

http://hdl.handle.net/10366/118766

REMANS, A. (2000). Información y documentación deportiva en Europa. Revista General de Información y Documentación, 10, 17-29. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID0000120017A

RESINA DE LA FUENTE, J. (2014). Del consenso al “tiki-taka”: redefiniendo el nacionalismo español desde la prensa escrita a través del fútbol. Política y sociedad, 51 (2), 297-336. https://doi.org/10.5209/rev_POSO.2014.v51.n2.43076

ROMÁN SAN MIGUEL, A. (2012). “La previa deportiva” como género del periodismo especializado. En FERNÁNDEZ SANZ, J.J. y RUBIO, A.L. & SANZ, C. (coord.), Prensa y Periodismo Especializado. Guadalajara, España: Asociación de la Prensa de Guadalajara.

TORREBADELLA, X. & NOMDEDEU, A. (2015). Los primeros libros de fútbol publicados en España (1900-1919). Revista general de información y documentación, 25 (1), 113-139. https://doi.org/10.5209/rev_RGID.2015.v25.n1.48985

Published

2021-01-11

How to Cite

Chenovart González, J. (2021). Guía Marca: Changes and Regularities in a Quarter of a Century (1995-2020). index.Comunicación, 11(1), 35–68. https://doi.org/10.33732/ixc/11/01Guiama