From RADIO 80 to M80 RADIO: 36 Years of Sound Metamorphosis (1982-2018)
DOI:
https://doi.org/10.33732/ixc/11/02DeradiKeywords:
Musical Radio, M80 Radio, Cadena Minuto, Radio 80 Serie Oro, Antena 3 Radio, PRISA Group, SpainAbstract
The purpose of this article is to review the history of Radio 80, a generalistic radio station in its origins, which, throghout almost four decades of existence, went through different and remarkable transformations, becoming a very popular musical radio station, first as Radio 80 Serie Oro, and, later, as M80, until it gave away to LOS40 Classic. Although it is not possible to understand the last fifty years of spanish radio history without reference to this network, it has hardly been studied. To this end, qualitative research has been carried out, collecting valuable information from primary sources through in-depth interviews with prominent executives of the network in key moments of its history. As a result, it has been posible to trace an accurate historical review, to know the reasons of its permament metamorphosis and analize how each one of this transmutations influenced its audiencie rates.
Metrics
References
AMELA, V.M. (1984, 30 de diciembre). Antena 3 registra el mayor incremento de audiencia de la radio española en 1984. La Vanguardia.
BALSEBRE, A. (1999). En el aire. 75 años de radio en España. Promotora General de Revistas.
BALSEBRE, A. (2002). Historia de la radio en España, Vol. II (1939-1985). Cátedra.
BONET, M. (1995). A rádio española en el context dels grups de comunicación. Evolució de la industria radiofónica (1924-1994). Unpublished doctoral dissertation. Universidad Autónoma de Barcelona.
CAÑAS, G. (1984a, 18 de febrero). Antena 3 emprende negociaciones para adquirir la cadena de emisoras Radio 80. El País. https://tinyurl.com/x8eh8kb6
CAÑAS, G. (1984b, 19 de abril). El acuerdo de Antena 3 y Radio 80 es un primer paso de la futura fusión, según Martín Ferrand: El País. https://tinyurl.com/5c9k6wa5
CAÑAS, G. (1984c, 5 de diciembre). Antena 3 compra Radio 80: El País. https://tinyurl.com/2xntjc65
CASTILLO, J. del (1982, 18 de julio). Radio 80 quiere ser una alternativa a lo que hay ahora mismo: Ya.
DÍAZ, L. (1997). La radio en España (1923-1997). Alianza.
DOBÓN, P. (2017). Historia de Antena 3 Radio (1982-1994). Unpublished doctoral dissertation: Universidad de Navarra.
EL PAÍS (1982a, 8 de septiembre). La cadena Radio 80 comenzó a emitir ayer a título de prueba: El País. https://tinyurl.com/ynkjptcw
EL PAÍS (1982b, 13 de septiembre). Radio 80 comienza a emitir, “como una emisora tranquila, que no sobresalte a nadie”: El País. https://tinyurl.com/ykjzuzvh
EL PAÍS (1983, 13 de febrero). Nuevos títulos en Radio 80: El País. https://tinyurl.com/7csmaez
EL PAÍS (1992, 25 de noviembre). La Cadena SER ocupa el liderazgo en programación convencional y fórmula: El País. https://tinyurl.com/y3r79zrv
EL PAÍS (2018, 29 de noviembre). M80 se transforma en LOS40 Classic, la emisora que rinde tributo a los nº1: El País. https://tinyurl.com/2u6tbvc6
FERRADA, S. (2001). Radio Sabadell EAJ-20 (1933-1995). Radio Sabadell.
FERRER, V. (2016). Buenas noches y saludos cordiales. José María García, historia de un periodista irrepetible. Corner.
IGLESIAS, F. (2005). Concentración y pluralismo en la radio española. EUNSA.
LA VANGUARDIA (1984, 9 de febrero). Primeros contactos para fusionar Radio 80 y COPE. La Vanguardia.
LA VANGUARDIA (1985a, 16 de enero). Radio 80 Serie Oro empieza sus emisiones el lunes próximo. La Vanguardia.
LA VANGUARDIA (1985b, 11 de abril). Hoy, presentación oficial de Radio-80 Serie Oro. La Vanguardia.
LEGORBURU, J.M. (2010). EDICA, los propagandistas y la radio. En J. CANTAVELLA & J.F. SERRANO (Coords.), Presencia e influencia de la Editorial Católica (pp.277-320). EDIBESA.
LEGORBURU, J.M. (2013). La concentración en la radio española. De las pequeñas emisoras a las grandes cadenas. En J. M. LEGORBURU (Ed.), Modelos de convergencia de medios en España I: digitalización, concentración y nuevos soportes (pp. 301-368). CEU Ediciones.
LEGORBURU, J.M. (2017, 20 de septiembre). La historia de Radio 16. El sueño de la liberalización de la televisión en España El Debate de Hoy. https://tinyurl.com/fjk44rr9
LEGORBURU, J.M. (2018, 21 de noviembre). M80 Radio ha muerto… ¡Larga vida a LOS40 Classic! El Debate de Hoy. https://tinyurl.com/yt8v42re
MARTÍN FERRAND, M. (1991). Presente y futuro de Antena 3. En A. FAUS (Ed.), Radio y universidad: treinta años de radio en la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad de Navarra (pp. 21-45). Universidad de Navarra.
OLIVIÉ, A. (1993, 14 de enero). Minuto y Radio 80 se fusionan en M-80 Serie Oro: ABC.
PARDO, J.R. y REVERT, R. (2011). Recorrido histórico de la radio musical en España. En M. ALCUDIA & S. RUIZ-GÓMEZ (Eds.), La radio musical: géneros y formatos en constante evolución (pp. 7-21). CEU Ediciones.
PEDRERO, L.M. (2000). La radio musical en España. Historia y análisis. IRTVE.
VALLÉS, M.S. (2014). Entrevistas cualitativas. CIS.
VERA, F. (2015). Radiografía española. Historia de la radio que mola. Plan B.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Ignacio Wert Moreno, José María Legorburu Hortelano
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).