Analysis of the Production of Live Television Shows: Italy in Eurovision Song Contest 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/11/01Analis

Keywords:

Audiovisual Production, Television Production, Television Programmes, Musical Performance, Cultural Industry, Eurovision Song Contest

Abstract

This paper aims to study the production of live television at the Eurovision Song Contest, a contest characterized by the use of avant-garde and experimental technologies and staging. The filming and production of the winning performance in 2021, «Zitti e buoni», by the Italian group Måneskin, is selected as a case study, as it breaks with previous trends. The main objectives of this research are: to analyze the selected performance from a discursive and formal perspective and to identify the visual references on which the production is based. We apply a formal audiovisual analysis while considering intertextual practices and the intention to appropriate pop culture references. The formal audiovisual analysis highlights the respect for a functional and classic audiovisual grammar that tries to make itself invisible to highlight the members of the band with their charisma. Faced with previous practices trying to break spatial and temporal continuity, the performance claims a classical audiovisual grammar and an apparently simple staging based on nostalgia.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Patricio Pérez-Rufí, Universidad de Málaga

José Patricio Pérez-Rufí es Profesor del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Málaga desde 2009. Es Doctor por la Universidad de Sevilla, licenciado en Comunicación Audiovisual y licenciado en Periodismo por la Universidad de Sevilla. Imparte en la Universidad de Málaga las asignaturas de Estructura del Mercado Audiovisual, Diseño Gráfico e Industrias Creativas y Economía: Comercialización del Producto Audiovisual. Ha publicado diversas monografías en editoriales como Síntesis, Quiasmo o T&B, además de un amplio número de artículos en revistas académicas de Comunicación. Miembro del Equipo de Investigación COMMUNICAV Procesos de creación, producción y postproducción audiovisual y multimedia (SEJ585).

patricioperez@uma.es

Orcid ID: http://orcid.org/0000-0002-7084-3279

Google Scholar: https://scholar.google.es/citations?user=Qf8yHP0AAAAJ&hl=es

ResearchGate:https://www.researchgate.net/scientific-contributions/2070157721_Jose_Patricio_Perez_Rufi

ResearchID: https://publons.com/researcher/2276402/jose-patricio-perez-rufi/

Scopus ID: http://www.scopus.com/authid/detail.url?authorId=57000555800

Dialnet: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=1322727

Francisco Javier Gómez-Pérez, Universidad de Granada

Francisco Javier Gómez-Pérez es Doctor y Licenciado en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Sevilla. Profesor Contratado Doctor del Grado en Comunicación Audiovisual de la Facultad de Comunicación y Documentación de la Universidad de Granada. Autor de Consolidación industrial del cine andaluz (2011) y editor de Políticas de impulso a las industrias audiovisuales (2015). Asimismo ha colaborado con capítulos en más de veintena de publicaciones colectivas, ha publicado diversos artículos en revistas científicas de impacto, ha realizado estancias de investigación en instituciones nacionales e internacionales y ha organizado y coordinado varios congresos y encuentros de investigación. Investigador en proyectos I+D+I internacionales, nacionales y autonómicos. Es miembro del Grupo de Investigación COMMUNICAV (SEJ-585) y de diversas asociaciones de investigadores en Comunicación.

frangomez@ugr.es

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0001-7539-1681

Google Scholar: https://scholar.google.es/citations?user=803n4EcAAAAJ&hl=es

ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Francisco_Javier_Gomez_Perez

ResearchID: https://publons.com/researcher/2276400/francisco-javier-gomez-perez/

Scopus ID: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57000142400

Academia.edu: https://ugr.academia.edu/FPérez

Dialnet: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=1909334

UGRinvestiga: https://investigacion.ugr.es/ugrinvestiga/static/Buscador/*/investigadores/ficha/25772

References

AKIN, A. (2013). The Reality is Not as It Seems from Turkey: Imaginations About the Eurovision Song Contest from Its Production Fields. International Journal of Communication, 7, 2303-2321. https://tinyurl.com/4h58hv5j

ALLATSON, P. (2007). ‘Antes cursi que sencilla’: Eurovision Song Contests and the Kitsch-Drive to Euro-Unity. Culture, Theory & Critique, 48(1), 87-98. doi.org/10.1080/14735780701293540

BARROSO GARCÍA, J. (1996). Realización de los géneros televisivos. Síntesis.

EBU EUROPEAN BROADCASTING UNION (2021). «Eurovision Song Contest. Rules». https://tinyurl.com/y26mrsra

FRICKER, K. & GLUHOVIC, V. (2013). Performing the ‘New’ Europe Identities, Feelings, and Politics in the Eurovision Song Contest. Palgrave Macmillan.

GATHERER, D. (2006). Comparison of Eurovision Song Contest Simulation with Actual Results Reveals Shifting Patterns of Collusive Voting Alliances. Journal of Artificial Societies & Social Simulation, 9(2). https://tinyurl.com/ma86k3bs

GLUHOVIC, V. (2013). Sing for Democracy: Human Rights and Sexuality Discourse in the Eurovision Song Contest. En K. Fricker & V. Gluhovic (ed.), Performing the ‘New’ Europe Identities, Feelings, and Politics in the Eurovision Song Contest (pp. 194-217). Palgrave Macmillan.

HALLIWELL, J. (2018). All Kinds of Everything? Queer Visibility in Online and Offline Eurovision Fandom. Westminster Papers in Communication and Culture, 13(2), 113-120. doi.org/10.16997/wpcc.289

HIGHFIELD, T., HARRINGTON, S. & BURNS, A. (2013). Twitter as a Technology for Audiencing and Fandom: the #Eurovision Phenomenon. Information, Communication & Society, 16(3), 315-339. dx.doi.org/10.1080/1369118X.2012.756053

JÓDAR-MARÍN, J. A. (2017). Evolución del montaje y postproducción del videoclip musical: del jumpcut a los VFX como paradigma de iconicidad y puesta en escena. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 8(2), 119-128. doi.org/10.14198/MEDCOM2017.8.2.8

JORDAN, P. (2014). The Modern Fairy Tale: Nation Branding, National Identity and the Eurovision Song Contest in Estonia. University of Tartu.

LAUFER, G. & ÅBLAD, A. (2020). Spirit in the Screen. The effect of CuePilot on the viewer’s experience in live broadcasted music competitions. Kth Skolan För Elektroteknik Och Datavetenskap. https://tinyurl.com/2fet694z

MARÍN MONTÍN, J. (2021). Adaptaciones en la realización televisiva del deporte en directo por la COVID-19. Index.Comunicación, 11(1), 141-162. doi.org/10.33732/ixc/11/01Adapta

MARTÍNEZ CARAZO, P. C. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento y Gestión, 20, 165-193. https://tinyurl.com/pk9e4wa3

MILLERSON, G. (1991). Técnicas de realización y producción en televisión. Instituto Oficial de Radio Televisión.

MOTSCHENBACHER, H. (2016). Language, Normativity and Europeanisation Discursive Evidence from the Eurovision Song Contest. Palgrave Macmillan.

ORTIZ MONTERO, L. (2017). El Festival de Eurovisión: Más allá de la canción. Fonseca, Journal of Communication, 15, 145-162. doi.org/10.14201/fjc201715145162

OWENS, J. (2012). Television Sports Production. Focal Press.

PANEA FERNÁNDEZ, J. L. (2017). El Festival de Eurovisión como convocatoria para la fijación de imaginarios: hospitalidad, contención, pronunciación y serialidad. Fedro, Revista de Estética y Teoría de las Artes, 17, 80-111.

PANEA FERNÁNDEZ, J. L. (2018). Identidad, espectáculo y representación: las candidaturas de Israel en el Festival de la Canción de Eurovisión. Doxa Comunicación, 27, 121-145. doi.org/10.31921/doxacom.n27a6

PANEA FERNÁNDEZ, J. L. (2020). Las escenografías del Festival de Eurovisión: Estética, tecnología e identidad cultural al albor de la reconstrucción europea (1956-1993). Ámbitos. Revista de Estudios de Ciencias Sociales y Humanidades, 44, 23-40. https://tinyurl.com/53kwhh2a

PÉREZ-RUFÍ, J. P. & VALVERDE-MAESTRE, A. (2020). The spatial-temporal fragmentation of live television video clips: analysis of the television production of the Eurovision Song Contest. Communication & Society, 33(2), 17-31. doi.org/10.15581/003.33.2.17-31

RAYKOFF, I. & DEAM TOBIN, R. (2007). A Song for Europe. Popular Music and Politics in the Eurovision Song Contest. Ashgate Publishing Limited.

ROGER MONZÓ, V. (2015). La evolución de las retransmisiones deportivas en televisión a través de las nuevas tecnologías: el fútbol como paradigma en España. Fonseca, Journal of Communication, 10, 118-145. doi.org/10.14201

ROSENBERG, T. (2020). Rising Like the Eurovision Song Contest. On Kitsch, Camp, and Queer Culture. Lambda Nordica, 25(2), 93-113. doi.org/10.34041/ln.v25.676

RTVE.ES (2021, 31 de mayo). Audiencia de Eurovisión. Eurovisión 2021 vuelve con fuerza y supera los 183 millones de espectadores. Rtve. https://tinyurl.com/wvuuan89

SEDEÑO-VALDELLÓS, A. M. (2021). El Mal Querer como álbum visual: simbología de lo español, apropiación y narrativa transmedia en los videoclips de Rosalía. Palabra Clave, 24(2), 1-28. doi.org/10.5294/pacla.2021.24.2.6

STOCKEMER, D., BLAIS, A., KOSTELKA, F. & CHHIM, C. (2018). Voting in the Eurovision Song Contest. Politics, 38(4), 428-442. doi.org/10.1177/0263395717737887

TRAGAKI, D. (2013). Empire of Song: Europe and Nation in the Eurovision Song Contest. Scarecrow Press.

VALDÉS GONZÁLEZ, L. & LUNA RODRÍGUEZ, S. A. (2017). ¿Cómo aprendemos de los referentes visuales en el diseño? Aproximación desde la Teoría del Aprendizaje Experiencial de Kolb. En S.L. Peña Martínez (Coord.). IX Congreso Internacional de Diseño de La Habana (pp. 2-12). Forma Ediciones.

YAIR, G. (1995). ‘Unite Unite Europe’ The political and cultural structures of Europe as reflected in the Eurovision Song Contest. Social Networks, 17(29), 147-161. doi.org/10.1016/0378-8733(95)00253-K

YAIR, G. (2019). Douze point: Eurovisions and Euro-Divisions in the Eurovision Song Contest. Review of two decades of Research. European Journal of Cultural Studies, 22(5-6), 1013-1029. doi.org/10.1177/1367549418776562

YOUTUBE (2009). Daft Punk - One More Time (Official Video). https://youtu.be/FGBhQbmPwH8

YOUTUBE (2011). Lenny Kravitz - Are You Gonna Go My Way (Official Music Video). https://youtu.be/8LhCd1W2V0Q

YOUTUBE (2018). Depeche Mode - I Feel You (Devotional). https://youtu.be/XR6PX2TLRFo

YOUTUBE (2021). Måneskin - Zitti E Buoni - Italy - Grand Final - Eurovision 2021. https://youtu.be/RVH5dn1cxAQ

Published

2022-01-15

How to Cite

Pérez-Rufí, J. P., & Gómez-Pérez, F. J. (2022). Analysis of the Production of Live Television Shows: Italy in Eurovision Song Contest 2021. index.Comunicación, 12(1), 235–259. https://doi.org/10.33732/ixc/11/01Analis