E-learning Platform for Senegalese Immigrant Community Focused on Media Literacy
Abstract
This paper is result of a research Project PCI funded by AECID between University Carlos III of Madrid and University Cheikh Anta Diop. Our aim is to design and edit an e-learning platform characterized by a user interface adapted to the cultural heritage of Senegalese immigrant communities living in Madrid. This project, implemented by the NGO "Casa de Senegal" was developed using a qualitative methodology of participant observation and interviews with teachers and students of this center. As a result it has been developed a map of icons typical of Wolof culture for use in representing the commands in the e-learning platform: e-Senegalaise. Platform created specifically to provide a web environment for contextual learning in a Senegalese immigrant community. As a result it was found that Senegalese immigrants had digital and media skills enough to be able to act autonomously if possessed of a platform for media literacy. However, its competences are limited when try access to basic local news as strategy for his social integration. Local news such as training courses or social grants. A second conclusion is that access to local media plays an essential role for them as a factor of social inclusion as we find a greater integration between those with predominant local information.
Metrics
References
Bawden, D. (2002): ‘Revisión de los conceptos de alfabetización informacional y alfabetización digital’, en Anales de Documentación, nº5.
Castaño, C. (2008): Prácticas educativas en entornos Web 2.0. Madrid: Síntesis.
Castel, A. & Bajo Erro, C. (2013): Redes sociales para el cambio en África. Madrid: Catarata.
Castel, A. & Sendín, J. C.[eds.] (2009): Imaginar África. Los estereotipos occidentales sobre África y los africanos. Madrid: Catarata.
Chomsky, N. (1969): Lingüística cartesiana. Un capítulo de la Historia del Pensamiento Racionalista. Madrid: Gredos.
Del Moral, E. & Villalustre L. (2013): ‘Alfabetización mediática como método para fomentar la participación cívica’, en Comunicar. Retrieved on 15/07/2013 from: http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=40&articulo=40-2013-20
Franco Álvarez, G. (2005): Tecnologías de la comunicación : producción, sistemas y difusión digital. Madrid: Fragua Comunicación.
Franco Álvarez, G. & García Martul, D. (2011): ‘Plataformas abiertas de aprendizaje para población inmigrante senegalesa en Madrid’. En: Mujer, Educación y Migraciones en África. Madrid: Catarata.
Franco Álvarez, G. & García Martul, D. ‘Design and implementation of an educational platform open source communication for information literacy in women sub-saharan inmigrants’. En: Proceedings of Edulearn Conference 2012. Retrieved on 20/07/2013 from: http://library.iated.org/view/GARCIAMARTUL2012DES
Franco Álvarez, G. & García Martul, D. (2012): ‘Metodología docente para una plataforma educativa open course en periodismo destinada a comunidades con riesgo de exclusión social por carencias de alfabetización informacional’. En: Actas del III Congreso Latina de Comunicación Social. Retrieved on 20/06/2013 from: http://www.revistalatinacs.org/11SLCS/actas_2011_IIICILCS/164_Garcia.pdf
García Martul, D & Franco Álvarez, G. (2011): ‘Repositorio de recursos de aprendizaje de una biblioteca escolar intercultural para la inclusión digital de población inmigrante’. En: Mujer, Educación y Migraciones en África. Madrid: Catarata.
Lorite García, N. (2011): ‘Cómo representa la televisión informativa a la inmigración subsahariana y transmite estereotipos negativos’. En: Franco Álvarez, G. & García Martul, D. [eds.]: Mujer, educación y migraciones en África. Madrid: Catarata.
Mancinas Chávez, R. & Zurbano Berenguer, B. (2011): ‘La mujer como actor de cambio social: Las radios comunitarias de la región de Kolda’. En: Franco Álvarez, G. & García Martul, D. [eds.]: Mujer, educación y migraciones en África. Madrid: Catarata.
Naranjo Noble, J. (2006): Cayucos. Barcelona: Debate
Okolloh, O. (2009): ‘Ushahidi, or ‘testimony’: Web 2.0 tools for crowdsourcing crisis information’. En: Participatory learning and action, nº59. Retrieved on 15/07/2013 from: http://pubs.iied.org/pdfs/14563IIED.pdf#page=67
Pérez Tornero, J. M. (2000): Comunicación y educación en la sociedad de la información. Nuevos lenguajes y conciencia crítica. Barcelona : Paidós.
Piscitelli, A. (2005): ‘Tecnologías educativas. Una letanía sin ton ni son’. En Revista de Estudios Sociales, nº22.
Plataforma e-learning e-Senegalaise. Retrieved on 17/07/2013 from: http://e-senegalaise.es
Potter, W. J. (2004): Theory of media literacy: a cognitive approach. Thousand Oaks, CA: Sage.
Potter, W. J. (2011): Media literacy. United States: Sage.
Sene, B. (2013): ‘Aproximación sociolingüística a la alternancia de código en el discurso de los inmigrantes senegaleses que residen en el barrio de Lavapiés’. En Franco Álvarez & García Martul (2013): La espiral comunicativa, educativa y migratoria para África. Madrid: Dykinson.
Wagbou, M.(2000): ‘Inmigración subsahariana en España: Los senegaleses en Madrid’, tesis doctoral, Facultad de Ciencias Políticas y Sociología. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, departamento de Sociología.
Wabgou, M. (2013): ‘Migraciones senegalesas y transnacionalismo: la contribución de los inmigrantes senegaleses al desarrollo’. En Franco Álvarez & García Martul (2013): La espiral comunicativa, educativa y migratoria para África. Madrid: Dykinson.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).