Hybridization between the police genre and comedy in American television fiction. ‘Castle’ case study

Authors

  • Carmen Marta-Lazo Universidad de La Sorbona l Universidad de Zaragoza
  • Ana Abadía Urbistondo Universidad de Zaragoza

Keywords:

TV series, fiction, crime, drama, comedy, protagonist, Castle.

Abstract

This article aims to approach current ways for genre hybridization as basic premise for innovation in American TV series. Especially, it focuses on the recent successful experiment, which began just over a decade, consisting in hybridizing police drama with comedy and humor. Also, it aims to show how, through the creation of a new main character with a personal and multidimensional background, the seriousness and stiffness characteristics of the genre are abandoned, giving way to fun and entertainment, more typical of sitcoms than the detective genre. So, the main character —specifically Richard Castle, from ABC series— is going to be analyzed in depth as well as his way of acting, thinking and speaking with the aim of exposing his comic nature in a totally dramatic context such as death and crime.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bonaut, J. y Grandío, M. (2009). Los nuevos horizontes de la comedia televisiva en el siglo xxi. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 753-765. Recuperado de: goo.gl/9afxeP

Carrasco, Á. (2010). Teleseries: géneros y formatos. Ensayo de definiciones. Miguel Hernández Comunication Journal, 1, 174-200. Recuperado de: goo.gl/yQ1xvA

Carrión, J. (2011). Teleshakespeare. Madrid: Errata Naturae.

Cascajosa Virino, C. (2005). Prime Time. Las mejores series de televisión americanas, de CSI a Los Soprano. Madrid: Calamar.

Cascajosa Virino, C. (2006). No es televisión, es HBO: La búsqueda de la diferencia como indicador de calidad en los dramas del canal HBO. Zer, Revista de Estudios de Comunicación, 21, 23-33. Recuperado de: goo.gl/FRG9z2

Cascajosa Virino, C. (2009). La nueva edad dorada de la televisión norteamericana. Secuencias: revista de historia del cine, 29, 7-31. Recuperado de: goo.gl/QBj3zb

Cascajosa Virino, C. (2016). La cultura de las series. Barcelona: Laertes Editorial.

Cortés, J. Á. (1999). La estrategia de la seducción: la programación en la neotelevisión. Pamplona: EUNSA

Del Campo, E.; Puebla, B. e Ivars, B. (2016). Las series de televisión. ‘Multiverso’ objeto de estudio en comunicación. index.comunicación, 6 (2), 13-19.

Fernández Díez, F. y Bassiner Castella, J. (1996). Arte y técnica del guion. Barcelona: Ediciones UPC, S.L

Field, S. (1984). El manual del guionista. Ejercicios e instrucciones para escribir un buen guión paso a paso. Madrid: Plot Ediciones.

Galán Fajardo, E. (2007). Fundamentos básicos en la construcción del personaje para medios audiovisuales. Revista CES Felipe II, 7, 1-11. Recuperado de: goo.gl/627SHc

Gómez Tarín, F. J. (2010). La quiebra de los paradigmas audiovisuales: Hibridación vs canon. Revista Latina de Comunicación Social, 23-42. Recuperado de: goo.gl/ZjDv5P

Guarinos, V. y Gordillo, I. (2011). “Kate, we have to go back”. Idas y vueltas de las nuevas estructuras narrativas del género seriado ficcional en la hipertelevisión, en: Pérez-Gómez, M. Á. (coord.) (2011). Previously on: estudios interdisciplinarios sobre la ficción televisiva en la Tercera Edad de Oro de la Televisión, 367-383. Recuperado de: goo.gl/GZaY81

Imbert, G. (2011). De la hibridación a la licuefacción de las categorías e identidades en la postelevisión. Cuaderns del CAC, 33, 15-20. Recuperado de: goo.gl/xBxJe1

Marta-Lazo, C. (2011). Los géneros audiovisuales en el ciberespacio, en IV Congreso Internacional de Análisis Fílmico: Nuevas tendencias e hibridaciones de los discursos audiovisuales en la cultura digital contemporánea, 228-238. Recuperado de: goo.gl/kLFYd3

Marta-Lazo, C. (2012). Reportaje y documental: de géneros televisivos a cibergéneros. Gran Canaria: Ediciones Idea.

Padilla, G. y Requeijo, P. (2010). La sitcom o comedia de situación: orígenes, evolución y nuevas prácticas. Fonseca, Journal of Communication, 1, 188-218. Recuperado de: goo.gl/BamYCa

Pérez Rufi, J. P. (2011). Construcción del personaje en cine y televisión. Universidad de Extremadura. Recuperado de: goo.gl/EG70WK

Popsugar (2009). Nathan Fillion on Playing the Childlike Richard Castle. Entertainment Interview With Nathan Fillion About Starring in New ABC Series Castle. Recuperado de: goo.gl/52mcqe

Raya Bravo, I. (2016). La tendencia hacia la hibridación en el macrogénero extraordinario durante la era hipertelevisiva. Casos de estudio: Galáctica: estrella de combate, Juego de Tronos y American Horror Story. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 3(6), 11-18.

Seger, L. (1999). Cómo convertir un buen guion en un guion excelente. Madrid: Ediciones RIALP, S.A

Tous, A. (2010). La era del drama en televisión. Barcelona: UOC Press.

Vorhaus, J. (2017). Cómo orquestar una comedia. Barcelona: Alba Editorial.

Published

2018-01-01

How to Cite

Marta-Lazo, C., & Abadía Urbistondo, A. (2018). Hybridization between the police genre and comedy in American television fiction. ‘Castle’ case study. index.Comunicación, 8(1), 11–29. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/345