Hybridization between the police genre and comedy in American television fiction. ‘Castle’ case study
Keywords:
TV series, fiction, crime, drama, comedy, protagonist, Castle.Abstract
This article aims to approach current ways for genre hybridization as basic premise for innovation in American TV series. Especially, it focuses on the recent successful experiment, which began just over a decade, consisting in hybridizing police drama with comedy and humor. Also, it aims to show how, through the creation of a new main character with a personal and multidimensional background, the seriousness and stiffness characteristics of the genre are abandoned, giving way to fun and entertainment, more typical of sitcoms than the detective genre. So, the main character —specifically Richard Castle, from ABC series— is going to be analyzed in depth as well as his way of acting, thinking and speaking with the aim of exposing his comic nature in a totally dramatic context such as death and crime.
Metrics
References
Bonaut, J. y Grandío, M. (2009). Los nuevos horizontes de la comedia televisiva en el siglo xxi. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 753-765. Recuperado de: goo.gl/9afxeP
Carrasco, Á. (2010). Teleseries: géneros y formatos. Ensayo de definiciones. Miguel Hernández Comunication Journal, 1, 174-200. Recuperado de: goo.gl/yQ1xvA
Carrión, J. (2011). Teleshakespeare. Madrid: Errata Naturae.
Cascajosa Virino, C. (2005). Prime Time. Las mejores series de televisión americanas, de CSI a Los Soprano. Madrid: Calamar.
Cascajosa Virino, C. (2006). No es televisión, es HBO: La búsqueda de la diferencia como indicador de calidad en los dramas del canal HBO. Zer, Revista de Estudios de Comunicación, 21, 23-33. Recuperado de: goo.gl/FRG9z2
Cascajosa Virino, C. (2009). La nueva edad dorada de la televisión norteamericana. Secuencias: revista de historia del cine, 29, 7-31. Recuperado de: goo.gl/QBj3zb
Cascajosa Virino, C. (2016). La cultura de las series. Barcelona: Laertes Editorial.
Cortés, J. Á. (1999). La estrategia de la seducción: la programación en la neotelevisión. Pamplona: EUNSA
Del Campo, E.; Puebla, B. e Ivars, B. (2016). Las series de televisión. ‘Multiverso’ objeto de estudio en comunicación. index.comunicación, 6 (2), 13-19.
Fernández Díez, F. y Bassiner Castella, J. (1996). Arte y técnica del guion. Barcelona: Ediciones UPC, S.L
Field, S. (1984). El manual del guionista. Ejercicios e instrucciones para escribir un buen guión paso a paso. Madrid: Plot Ediciones.
Galán Fajardo, E. (2007). Fundamentos básicos en la construcción del personaje para medios audiovisuales. Revista CES Felipe II, 7, 1-11. Recuperado de: goo.gl/627SHc
Gómez Tarín, F. J. (2010). La quiebra de los paradigmas audiovisuales: Hibridación vs canon. Revista Latina de Comunicación Social, 23-42. Recuperado de: goo.gl/ZjDv5P
Guarinos, V. y Gordillo, I. (2011). “Kate, we have to go back”. Idas y vueltas de las nuevas estructuras narrativas del género seriado ficcional en la hipertelevisión, en: Pérez-Gómez, M. Á. (coord.) (2011). Previously on: estudios interdisciplinarios sobre la ficción televisiva en la Tercera Edad de Oro de la Televisión, 367-383. Recuperado de: goo.gl/GZaY81
Imbert, G. (2011). De la hibridación a la licuefacción de las categorías e identidades en la postelevisión. Cuaderns del CAC, 33, 15-20. Recuperado de: goo.gl/xBxJe1
Marta-Lazo, C. (2011). Los géneros audiovisuales en el ciberespacio, en IV Congreso Internacional de Análisis Fílmico: Nuevas tendencias e hibridaciones de los discursos audiovisuales en la cultura digital contemporánea, 228-238. Recuperado de: goo.gl/kLFYd3
Marta-Lazo, C. (2012). Reportaje y documental: de géneros televisivos a cibergéneros. Gran Canaria: Ediciones Idea.
Padilla, G. y Requeijo, P. (2010). La sitcom o comedia de situación: orígenes, evolución y nuevas prácticas. Fonseca, Journal of Communication, 1, 188-218. Recuperado de: goo.gl/BamYCa
Pérez Rufi, J. P. (2011). Construcción del personaje en cine y televisión. Universidad de Extremadura. Recuperado de: goo.gl/EG70WK
Popsugar (2009). Nathan Fillion on Playing the Childlike Richard Castle. Entertainment Interview With Nathan Fillion About Starring in New ABC Series Castle. Recuperado de: goo.gl/52mcqe
Raya Bravo, I. (2016). La tendencia hacia la hibridación en el macrogénero extraordinario durante la era hipertelevisiva. Casos de estudio: Galáctica: estrella de combate, Juego de Tronos y American Horror Story. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 3(6), 11-18.
Seger, L. (1999). Cómo convertir un buen guion en un guion excelente. Madrid: Ediciones RIALP, S.A
Tous, A. (2010). La era del drama en televisión. Barcelona: UOC Press.
Vorhaus, J. (2017). Cómo orquestar una comedia. Barcelona: Alba Editorial.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).