Fact-checking vs. Fake news: Confirmation journalism as a tool of media literacy against misinformation

Authors

Keywords:

Misinformation, Media Literacy, fake news, fact checking, journalism,

Abstract

The article analyzes the relationship between media literacy and fake news, as one of the challenges that misinformation represents in the Internet age, for its risks for the political system, decision making and also for the reputation of companies and citizens. A theoretical review on the topic by media literacy and misinformation is presented, as a challenge for digital journalism. The case of colombiacheck.com is analyzed, which is an association journalist platform, that is a pioneer in Colombia in fact-checking journalism, to highlight the contribution that this methodology represent in the fight against fake and malicious news, on the one hand and to highlight that its represents a simple and replicable technique through which reinforce the media literacy of citizens and journalists.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gabriel Lotero-Echeverri, Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Docente interno de la Facultad de Comunicación Social - Periodismo de la Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.

Luis M. Romero-Rodríguez, Docente nivel III de la Universidad Internacional de La Rioja (España)

Doctor en Comunicación.

M. Amor Pérez-Rodríguez, Profesora Titular de la Universidad de Huelva

Universidad de Huelva: Huelva, Andalucía, España. Profesora Titular Área Didáctica de la Lengua Española (Filología Española y sus Didácticas)

References

Aguaded, I. y Romero-Rodríguez, L. (2015) Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo. Education in the Knowledge Society, 6(1), 44-57. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015161

Alexa (2017) Traffic Statistics. (http://www.alexa.com ) (2017-04-03)

Castells, Manuel (2009) Comunicación y poder. Madrid: Alianza.

Castells, M. (1996). La era de la información: Economía, sociedad y cultura. Vol.1: La sociedad red. Madrid: Alianza.

Colombiacheck (2018). El decálogo de Colombiacheck. (https://colombiacheck.com/sobre-nosotros.html (3 de abril de 2018).

Chen, X., Sin, S. C. J., Theng, Y.-L., & Lee, C. S. (2015). Why Students Share Misinformation on Social Media: Motivation, Gender, and Study-level Differences. Journal of Academic Librarianship, 41(5), 583–592. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2015.07.003

Elías-Pérez, C. (2013) “Contraconocimiento y pandemias de credulidad en la Sociedad Red: el papel del periodismo en la búsqueda de la verdad en los entornos digitales. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19(2), 667-­681. http://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n2.43465

Flores-Vivar, J. (2015) Contextualización, usos empíricos y etnografía de las redes sociales en el Ciberperiodismo. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21, 81-95. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.51130

Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012) La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 19(38), 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08

Gertrudis-Casado, M. C., Gértrudix-Barrio, M., y Álvarez-García, S. (2016). Professional Information Skills and Open Data. Challenges for Citizen Empowerment and Social Change. Comunicar, 24(47), 39–47. https://doi.org/10.3916/C47-2016-04

Google (2018) Privacidad y condiciones. https://policies.google.com/faq?hl=es (2018-04-15)

Google (2018b) Updating our “right to be forgotten” Transparency Report. https://blog.google/topics/google-europe/updating-our-right-be-forgotten-transparency-report/ (2018-04-15)

Graves, Lucas; Nyhan, Brendan y Reifle, Jason (2015). The Diffusion of Fact-checking: Understanding the growth of a journalistic innovation. http://www.americanpressinstitute.org/wp-content/uploads/2015/04/The-Growth-of-Fact-Checking.pdf

Jenkins, H. (2008) Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Buenos Aires. Paidós.

Kovach, B. y Rosenstiel, T. (2003) Los elementos del periodismo: Todo lo que los periodistas deben saber y los ciudadanos esperar. Madrid: El País.

Masip, P.; Díaz-Noci, J.; Domingo, D.; Micó-Sanz, J. y Salaverría, R. (2010) Investigación internacional sobre ciberperiodismo: hipertexto, interactividad, multimedia y convergencia. El profesional de la información, 19(6), 568 – 576. http://hdl.handle.net/10171/13561

Naciones Unidas (2011). Declaración Conjunta sobre Libertad de Expresión e Internet. http://www.oas.org/es/cidh/expresion/showarticle.asp?artID=849 (2017-04-03)

Noguera - Vivo, J. (2010): "Redes sociales como paradigma periodístico. Medios españoles en Facebook", en Revista Latina de Comunicación Social, (65). La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, 176-186. http://doi.org/10.4185/RLCS-65-2010-891-176-186

Observatorio de reformas educativas (2006) Revisión de la competencia como organizadora de los programas de formación: hacia un desempeño competente. Ginebra: Oficina internacional de Educación UNESCO. (https://goo.gl/JyXkDZ) (2017-01-03)

Oxford Dictionary (2018).Word of the Year 2016. (https://en.oxforddictionaries.com/word-of-the-year/word-of-the-year-2016 ) (2018-04-15)

Palau-Sampio, D. (2016). Metamorfosis de la prensa de referencia en el contexto digital: clickbait y estrategias de tabloide en Elpais.com. Comunicación y Sociedad, 29(2), 63-80. http://doi.org/10.15581/003.29.2.sp.63-80

Pérez-Rodríguez, M. A. y Delgado-Ponce, A. (2012) De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, 20(39), 25-34. http://doi.org/10.3916/C39-2012-02-02

Pérez-Rodríguez, M. A.; Delgado-Ponce, A. y Rivera-Rogel, D. (2016) Alfabetización mediática y competencia mediática: dimensiones para el análisis e implementación de propuestas educativas. Journal of Media Literacy, 63(1 y 2), 103 – 109. https://goo.gl/MuVnVk

Piscitelli, A. (2005) Internet la imprenta del siglo XXI. Barcelona: Gedisa.

Ramos-Galarza, Carlos, Jadán-Guerrero, Janio, Paredes-Núñez, Lorena, Bolaños-Pasquel, Mónica, & Gómez-García, Antonio. (2017). Procrastinación, adicción al internet y rendimiento académico de estudiantes universitarios ecuatorianos. Estudios pedagógicos, 43(3), 275-289. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300016

Restrepo, H. (2017). «Clickbait: por qué está mal». Ética segura: red de ética y periodismo. (https://goo.gl/KhvPOy) (2017-04-03)

Romero-Rodríguez, L.M. y Aguaded, I. (2016). Consumo informativo y competencias digitales de estudiantes de periodismo de Colombia, Perú y Venezuela. Convergencia: Revista de Ciencias Sociales, (70), 35-57.

Romero-Rodríguez, L. M., de-Casas-Moreno, P., & Torres-Toukoumidis, Á. (2016). Dimensiones e indicadores de la calidad informativa en los medios digitales. Comunicar, 24(49), 91–100. https://doi.org/10.3916/C49-2016-09

Romero-Rodríguez, L., Gadea, W. y Hernández Díaz, G. (2015). Incidencia de la diversificación del ecosistema comunicativo en la sobresaturación informativa. Comunicación. Estudios Venezolanos de la Comunicación, (171-172), 24-33.

Salaverría, R. (2016). Ciberperiodismo en Iberoamérica: marco general. En: Salaverría, Ramón (Coord.) (2016) Ciberperiodismo en Iberoamérica. Madrid: Ariel – Fundación Telefónica.

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.

Sierra, F. y Moreno, F. (Eds.) (2011) Fundamentos de teoría del periodismo. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Shin, J., Jian, L., Driscoll, K., & Bar, F. (2018). The diffusion of misinformation on social media: Temporal pattern, message, and source. Computers in Human Behavior, 83, 278–287. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.02.008

Silver, A., & Matthews, L. (2017). The use of Facebook for information seeking, decision support, and self-organization following a significant disaster. Information Communication and Society, 20(11), 1680–1697. https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1253762

Tejedor, S. (2008). “La enseñanza del ciberperiodismo en las materias de producción periodística de las licenciaturas de periodismo”. Estudios sobre el mensaje periodístico, 14, 617 - 630. https://goo.gl/WF3DBB

Toffler, A. (1981). La tercera ola. México: Edivisión.

Thorson, E. (2016). Belief Echoes: The Persistent Effects of Corrected Misinformation. Political Communication, 33(3), 460–480. https://doi.org/10.1080/10584609.2015.1102187

Yin, R.K. (1993). Applications of Case Study Research, Applied Social Research Methods Series (Vol. 34), Newbury Park: Sage.

Published

2018-05-31

How to Cite

Lotero-Echeverri, G., Romero-Rodríguez, L. M., & Pérez-Rodríguez, M. A. (2018). Fact-checking vs. Fake news: Confirmation journalism as a tool of media literacy against misinformation. index.Comunicación, 8(2), 295–316. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/370