Fact-checking vs. Fake news: Confirmation journalism as a tool of media literacy against misinformation
Keywords:
Misinformation, Media Literacy, fake news, fact checking, journalism,Abstract
The article analyzes the relationship between media literacy and fake news, as one of the challenges that misinformation represents in the Internet age, for its risks for the political system, decision making and also for the reputation of companies and citizens. A theoretical review on the topic by media literacy and misinformation is presented, as a challenge for digital journalism. The case of colombiacheck.com is analyzed, which is an association journalist platform, that is a pioneer in Colombia in fact-checking journalism, to highlight the contribution that this methodology represent in the fight against fake and malicious news, on the one hand and to highlight that its represents a simple and replicable technique through which reinforce the media literacy of citizens and journalists.
Metrics
References
Aguaded, I. y Romero-Rodríguez, L. (2015) Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo. Education in the Knowledge Society, 6(1), 44-57. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015161
Alexa (2017) Traffic Statistics. (http://www.alexa.com ) (2017-04-03)
Castells, Manuel (2009) Comunicación y poder. Madrid: Alianza.
Castells, M. (1996). La era de la información: Economía, sociedad y cultura. Vol.1: La sociedad red. Madrid: Alianza.
Colombiacheck (2018). El decálogo de Colombiacheck. (https://colombiacheck.com/sobre-nosotros.html (3 de abril de 2018).
Chen, X., Sin, S. C. J., Theng, Y.-L., & Lee, C. S. (2015). Why Students Share Misinformation on Social Media: Motivation, Gender, and Study-level Differences. Journal of Academic Librarianship, 41(5), 583–592. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2015.07.003
Elías-Pérez, C. (2013) “Contraconocimiento y pandemias de credulidad en la Sociedad Red: el papel del periodismo en la búsqueda de la verdad en los entornos digitales. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19(2), 667-681. http://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n2.43465
Flores-Vivar, J. (2015) Contextualización, usos empíricos y etnografía de las redes sociales en el Ciberperiodismo. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21, 81-95. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.51130
Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012) La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 19(38), 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
Gertrudis-Casado, M. C., Gértrudix-Barrio, M., y Álvarez-García, S. (2016). Professional Information Skills and Open Data. Challenges for Citizen Empowerment and Social Change. Comunicar, 24(47), 39–47. https://doi.org/10.3916/C47-2016-04
Google (2018) Privacidad y condiciones. https://policies.google.com/faq?hl=es (2018-04-15)
Google (2018b) Updating our “right to be forgotten” Transparency Report. https://blog.google/topics/google-europe/updating-our-right-be-forgotten-transparency-report/ (2018-04-15)
Graves, Lucas; Nyhan, Brendan y Reifle, Jason (2015). The Diffusion of Fact-checking: Understanding the growth of a journalistic innovation. http://www.americanpressinstitute.org/wp-content/uploads/2015/04/The-Growth-of-Fact-Checking.pdf
Jenkins, H. (2008) Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Buenos Aires. Paidós.
Kovach, B. y Rosenstiel, T. (2003) Los elementos del periodismo: Todo lo que los periodistas deben saber y los ciudadanos esperar. Madrid: El País.
Masip, P.; Díaz-Noci, J.; Domingo, D.; Micó-Sanz, J. y Salaverría, R. (2010) Investigación internacional sobre ciberperiodismo: hipertexto, interactividad, multimedia y convergencia. El profesional de la información, 19(6), 568 – 576. http://hdl.handle.net/10171/13561
Naciones Unidas (2011). Declaración Conjunta sobre Libertad de Expresión e Internet. http://www.oas.org/es/cidh/expresion/showarticle.asp?artID=849 (2017-04-03)
Noguera - Vivo, J. (2010): "Redes sociales como paradigma periodístico. Medios españoles en Facebook", en Revista Latina de Comunicación Social, (65). La Laguna (Tenerife): Universidad de La Laguna, 176-186. http://doi.org/10.4185/RLCS-65-2010-891-176-186
Observatorio de reformas educativas (2006) Revisión de la competencia como organizadora de los programas de formación: hacia un desempeño competente. Ginebra: Oficina internacional de Educación UNESCO. (https://goo.gl/JyXkDZ) (2017-01-03)
Oxford Dictionary (2018).Word of the Year 2016. (https://en.oxforddictionaries.com/word-of-the-year/word-of-the-year-2016 ) (2018-04-15)
Palau-Sampio, D. (2016). Metamorfosis de la prensa de referencia en el contexto digital: clickbait y estrategias de tabloide en Elpais.com. Comunicación y Sociedad, 29(2), 63-80. http://doi.org/10.15581/003.29.2.sp.63-80
Pérez-Rodríguez, M. A. y Delgado-Ponce, A. (2012) De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediática: dimensiones e indicadores. Comunicar, 20(39), 25-34. http://doi.org/10.3916/C39-2012-02-02
Pérez-Rodríguez, M. A.; Delgado-Ponce, A. y Rivera-Rogel, D. (2016) Alfabetización mediática y competencia mediática: dimensiones para el análisis e implementación de propuestas educativas. Journal of Media Literacy, 63(1 y 2), 103 – 109. https://goo.gl/MuVnVk
Piscitelli, A. (2005) Internet la imprenta del siglo XXI. Barcelona: Gedisa.
Ramos-Galarza, Carlos, Jadán-Guerrero, Janio, Paredes-Núñez, Lorena, Bolaños-Pasquel, Mónica, & Gómez-García, Antonio. (2017). Procrastinación, adicción al internet y rendimiento académico de estudiantes universitarios ecuatorianos. Estudios pedagógicos, 43(3), 275-289. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300016
Restrepo, H. (2017). «Clickbait: por qué está mal». Ética segura: red de ética y periodismo. (https://goo.gl/KhvPOy) (2017-04-03)
Romero-Rodríguez, L.M. y Aguaded, I. (2016). Consumo informativo y competencias digitales de estudiantes de periodismo de Colombia, Perú y Venezuela. Convergencia: Revista de Ciencias Sociales, (70), 35-57.
Romero-Rodríguez, L. M., de-Casas-Moreno, P., & Torres-Toukoumidis, Á. (2016). Dimensiones e indicadores de la calidad informativa en los medios digitales. Comunicar, 24(49), 91–100. https://doi.org/10.3916/C49-2016-09
Romero-Rodríguez, L., Gadea, W. y Hernández Díaz, G. (2015). Incidencia de la diversificación del ecosistema comunicativo en la sobresaturación informativa. Comunicación. Estudios Venezolanos de la Comunicación, (171-172), 24-33.
Salaverría, R. (2016). Ciberperiodismo en Iberoamérica: marco general. En: Salaverría, Ramón (Coord.) (2016) Ciberperiodismo en Iberoamérica. Madrid: Ariel – Fundación Telefónica.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.
Sierra, F. y Moreno, F. (Eds.) (2011) Fundamentos de teoría del periodismo. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Shin, J., Jian, L., Driscoll, K., & Bar, F. (2018). The diffusion of misinformation on social media: Temporal pattern, message, and source. Computers in Human Behavior, 83, 278–287. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.02.008
Silver, A., & Matthews, L. (2017). The use of Facebook for information seeking, decision support, and self-organization following a significant disaster. Information Communication and Society, 20(11), 1680–1697. https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1253762
Tejedor, S. (2008). “La enseñanza del ciberperiodismo en las materias de producción periodística de las licenciaturas de periodismo”. Estudios sobre el mensaje periodístico, 14, 617 - 630. https://goo.gl/WF3DBB
Toffler, A. (1981). La tercera ola. México: Edivisión.
Thorson, E. (2016). Belief Echoes: The Persistent Effects of Corrected Misinformation. Political Communication, 33(3), 460–480. https://doi.org/10.1080/10584609.2015.1102187
Yin, R.K. (1993). Applications of Case Study Research, Applied Social Research Methods Series (Vol. 34), Newbury Park: Sage.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).