The Role of Radio in Crisis Situations. Initiatives in the Coronavirus Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33732/ixc/10/03Elpape

Keywords:

Radio, Coronavirus, Pandemic, Crisis

Abstract

Radio has always proven to be a medium that easily adapts to crises. Throughout history, in major natural disasters and health emergencies, radio has played a leading role because it is the most universal, simple, and accessible medium. Also, in the coronavirus pandemic, radio has proved to be a reference medium. Therefore, this article aims to show the radio’s influence in crises and describe the main initiatives that the medium is carrying out about COVID-19. The radio stations have had to adapt to the new situation with professionals working remotely and programs that have been modified with content about the coronavirus. As in other crises, consumption has increased, and the medium is helping to alleviate the psychological effects of the pandemic. This central role of radio is also shown in the number of initiatives that different radio stations worldwide have organized, such as contests and solidarity actions to help all those affected. Once again, as it has happened at other emergency times in history, radio plays a substantial role.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Emma Rodero Antón, Universidad Pompeu Fabra

Emma Rodero es investigadora y profesora titular en el Departamento de Comunicación de la Universidad Pompeu Fabra (Barcelona, España) donde dirige el Media Psychology Lab. Además, es la directora del Laboratorio de Comunicación (CCLab) de la BSM para mejorar la competencia comunicativa de estudiantes y profesionales. Es Licenciada en Periodismo, Doctora en Comunicación, Doctora en Psicología, Especialista en Patología de la Voz y Especialista en Psicología de la Cognición. Ha trabajado en las universidades de Indiana y de California (UCLA). Es autora de más de doce libros y cerca de setenta artículos científicos sobre la comunicación oral, la voz, el sonido y la radio. Imparte las asignaturas de Oratoria y Publicidad sonora en la UPF.

María Blanco Hernández, UNIR

Profesora en la UNIR.

Es doctora en Comunicación por la Universidad Pontificia de Salamanca, Máster en Gestión de la Ciencia y la Innovación (Universidad Politécnica de Valencia), Máster en Gestión y Elaboración de Proyectos Europeos (Instituto Europeo Campus Stellae), Licenciada en Comunicación Audiovisual (Universidad de Salamanca) e  Ingeniería Técnica en Informática de Gestión (Universidad Pontificia de Salamanca)

Ha emprendido varias investigaciones sobre formatos de comunicación (en especial, podcast). Otra de sus líneas de trabajo es el impacto de medios sonoros, principalmente de la radio.

References

ABC. (2020). Coronacast. https://www.abc.net.au/radio/programs/coronacast/

ACADEMIA ESPAÑOLA DE LA RADIO (2020). Campaña UNESCO sobre el COVID-19. https://soundcloud.com/user-85735287/sets/campana-radiofonica-de-la-unesco-sobre-el-covid-19

AER (2020). AER special bulletin – 6th edition – Radios and COVID19 – http://www.aereurope.org/aer-special-bulletin-6th-edition-radios-and-covid19-21-april-2020/

AIMC (2020). Audiencia General de Medios (EGM), Primera oleada de 2020. http://reporting.aimc.es/index.html#/main/cockpit

ART19. Kottke Ride Home. https://art19.com/shows/coronavirus-daily-briefing

BBC (2020). Coronavirus: Radio listening booms while music streaming stalls. https://www.bbc.com/news/technology-52037461

BALARABE, U. B. (2020). Impact of COVID-19 and Pandemic Lockdown in India: Role of Media during Lockdown. Gangrar: Eureka Publications.

BALSEBRE, A. (2002). Historia de la Radio en España (1939-1985). Madrid: Edi-ciones Cátedra.

BBC (2020). Pandemic 1918. https://www.bbc.co.uk/programmes/m000j2ty

BBC. (2020) Coronavirus Global Update. https://www.bbc.co.uk/programmes/w13xtv39

BBC RADIO 5. (2020) The Coronavirus Newscast. https://www.bbc.co.uk/programmes/m000h2xg

BRETOS, A. y OLAZÁBAL, V. (2020). Especial coronavirus: todo lo que se sabe de la epidemia del COVID-19. Cadena Ser. https://cadenaser.com/ser/2020/03/09/sociedad/1583762773_005453.html

CASAJÚS, L. y GIORGI, N. (2020). El trabajo de los medios de comunicación uni-versitarios en la pandemia. La experiencia de Radio UNDAV y UNDAV TV. Question/Cuestión, 1(mayo), e309. doi.org/10.24215/16696581e309

CHAWAL, U. (2020). Audience Survey in 6 metros. AZ Research PPL. Press Re-lease. https://www.radiodayseurope.com/news/news-asia-radio-listening-india

CHILDREN’S RADIO FOUNDATION. https://childrensradiofoundation.org/

CNN. (2020) Coronavirus: Fact vs Fiction. https://edition.cnn.com/audio/podcasts/corona-virus

COLEMAN, J. (2020). UK community radio production responses to COVID-19. https://www.brunel.ac.uk/research/Documents/Jo-Coleman-UK-Community-Radio-Production-Responses-to-COVID-19.pdf

COMMERCIAL RADIO AUSTRALIA (2020). Radio listening up in COVID-19 lockdown http://www.commercialradio.com.au/content/mediareleases/2020/2020-04-20-radio-listening-up-in-covid-19-lockdown#.X19UAxMzZTZ

DE VEGA, C. y MORALES, J.J. (2020). Podcast|Crónicas de un virus. El País. https://elpais.com/sociedad/crisis-del-coronavirus/2020-03-17/podcast-cronicas-de-un-virus.html

EA CONTEST CLUB (2020). Concurso de radio por el Covid-19. https://www.eacontestclub.com/concurso-de-radio-por-el-covid-19/

EDISON RESEARCH (2020). The infinite dial 2020. https://www.edisonresearch.com/the-infinite-dial-2020/

EL ESPAÑOL (2020). En tiempos de pandemia, un podcast para analizar la crisis del coronavirus. https://www.elespanol.com/ciencia/salud/20200330/tiempos-pandemia-podcast-analizar-crisis-coronavirus/477952917_0.html

ESPINOSA, M. J. (2020). La radio en la crisis de la Covid-19. Días de vino y podcast. El País.

https://elpais.com/elpais/2020/03/15/dias_de_vino_y_podcasts/1584271315_152798.html

EUROBARÓMETRO (2017). Media use in the European Union. Brussels: European Comission. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a575c1c9-58b6-11e8-ab41-01aa75ed71a1

EUROPA FM (2020). Europa FM contigo en casa. https://n9.cl/xrsb1

EUROPA PRESS (2020). Radios comerciales piden al gobierno ayudas e incentivos para poder mantener sus emisiones y el empleo. https://n9.cl/ibp9

FARMAMUNDI (2020). La radio alza su voz en Perú para sensibilizar contra el Covid-19. https://farmaceuticosmundi.org/la-radio-alza-su-voz-para-sensibilizar-contra-el-covid-19-en-peru/

FENOY, M. (2020). Cadena 100 y Pablo Cebrián unen al mundo de la música en 'RESISTIRÉ 2020', himno vital frente al coronavirus. https://n9.cl/i7f62

FERRARETTO, L. A. y MORGADO, F. (2020). COVID-19 and communication: a prac-tical guide to face the crisis. Río de Janeiro: Válega.

GARCÍA, J. A. (2020). Así trabajan los medios de comunicación durante la crisis del COVID-19. Universidad Miguel Hernández. https://mip.umh.es/blog/2020/03/27/asi-trabajan-los-medios-durante-la-crisis-del-covid-19/

HAVAS MEDIA GROUP (2020). Estudio del impacto del coronavirus en hábitos y medios. Madrid: Havas Group. https://n9.cl/j15gb

HOLLABAUGH, L. (2020). Radio Cares Emergency Radiothon Raises $ 500,000 for Feeding America. Music Row. https://musicrow.com/2020/05/radio-cares-emergency-radiothon-raises-500000-for-feeding-america/

Hudson, H. E., Pelletier, B. y Sullivan, B. (2017). Using radio and interactive ICTs to improve food security among smallholder farmers in Sub-Saharan Africa. Telecommunications Policy, 41 (7-8), 670-684. doi.org/10.1016/j.telpol.2017.05.010

HUGELIUS, K., ADAMS, M. y ROMO-MURPHY, E. (2019). The power of radio to pro-mote health and resilience in natural disasters: a review. International jour-nal of environmental research and public health, 16(14), 2526. doi.org/10.3390/ijerph16142526

IXGARTUA, J., ORTEGA-MOHEDANO, F. y ARCILLA-CALDERÓN, C. (2020). Usos de la comunicación en los tiempos del coronavirus. Un estudio transcultural. El Profesional de la información, 29(3), 1-16. doi.org/10.3145/epi.2020.may.18

IPSOS (2020). Análisis de audiencias de radios. https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2020-04/resultados_audiencia_radial_marzo_2020_3.pdf

LAMATA, J.F. (2012). Entrevista a Fernando López Ónega. http://www.periodistadigital.com/periodismo/tv/2012/02/14/fernando-onega-telecincoantena3-prisa-mundo-pais-ser-arriba-telefonica.shtml

LÓPEZ, G. (2004). El 11 m y el consumo de medios de comunicación. Sala de Prensa, 3 (71). http://www.saladeprensa.org/art565.htm

LÓPEZ-RICO, C. M., GONZÁLEZ-ESTEBAN, J. L. y HERNÁNDEZ-MARTÍNEZ, A. (2020). Polarización y confianza en los medios españoles durante el Covid-19. Iden-tificación de perfiles de audiencia. Revista Española de Comunicación en Sa-lud, Supl. 1, 77-89. doi.org/10.20318/recs.2020.5439

MATADERO MADRID. (2020). Matadero Día Europeo de la Música. https://www.mataderomadrid.org/programacion/matadero-dia-europeo-de-la-musica

MUNDAVAHU, S. L. (2014). A study of Radio Zimbabwe’s messages and audiences in a time of crisis. Tesis doctoral, Universidad de Ciudad del Cabo, Sudáfrica.

MUÑOZ, B. E. F. (2020). La radio cubana ante la COVID-19. Un estudio de ca-so. Revista Española de Comunicación en Salud, Supl. 1, 272-278. doi.org/10.20318/recs.2020.5421

NATIONAL ASSOCIATION OF BROADCASTERS (NAB) (2020). Future Proofing Com-munity Radio. https://www.nab.org.za/uploads/files/NAB_Future_Proofing_Guide_for_Community_Radio.pdf

NIELSEN (2018). Audio today 2018. How American listens. Report. New York: Nielsen. https://www.nielsen.com/us/en/insights/report/2018/state-of-the-media-audio-today-2018/

NIELSEN (2020). Radio is ‘Comfort food’ as media consumption rises amid Covid-19 pandemic. https://www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/radio-is-comfort-food-as-media-consumption-rises-amid-covid-19-pandemic/

ONDA CERO (2020). ¿Cómo acabarías con el dichoso bicho? https://n9.cl/uovd

OMS (2020). Entender la infodemia y la desinformación en la lucha contra la COVID-19. https://www.paho.org/es/file/64245/download?token=vqDvd7jC

PANASONIC (2020). Panasonic acompaña a los afectados por Covid-19 enviando radios solidarias a hospitales y residencias de gente mayor. https://n9.cl/bh79d

RADIOCENTRE (2020). Commercial radio sees double-digit listening uplift as UK tunes in from home during lockdown. https://www.radiocentre.org/commercial-radio-sees-double-digit-listening-uplift-as-uk-tunes-in-from-home-during-lockdown/

RADIODAYS EUROPE. (2020). Coronavirus Radio Ideas. “Best of” Awards. https://www.radiodayseurope.com/coronavirus-radio-ideas-awards

RADIO EDUCACIÓN (2020). Covid-19 – Prevenir, atender e informar. https://e-radio.gob.mx/Covid-19

RADIO INFLUENZA. https://radioinfluenza.org/report-archive/

RADIO MARÍA. (2020). Podcast especial Covid-19. https://www.radiomaria.es/evento/178/podcast-especial-covid-19

RADIO UNDAV. COVID-19. (2020). Informativo especial coronavirus. http://radio.undav.edu.ar/podcasts?field_categoria_tid=141&title=

RODERO, E. (2020). La radio: el medio que mejor se comporta en las crisis. Hábi-tos de escucha, consumo y percepción de los oyentes de radio durante el confinamiento por el Covid-19. El profesional de la información, 29(3), 1-15. doi.org/10.3145/epi.2020.may.06

RODERO, E., PÉREZ-MAÍLLO, A. y TAMARIT, A. (2009). El atentado del 11 de marzo de 2004 en la Cadena SER desde la teoría del ‘framing’. ZER: Revista de Estu-dios de Comunicación, 14 (26), 81-103.

ROGERS, D., HERBERT, M., WHITZMAN, C., MCCANN, E., MAGINN, P. J., WATTS, B. y NO-VACEVSKI, M. (2020). The city under COVID‐19: podcasting as digital method-ology. Tijdschrift voor economische en sociale geografie, 111(3), 434-450. doi.org/10.1111/tesg.12426

RTVE (2020a). Radio Clásica lanza la iniciativa y ofrece una programación alter-nativa. https://www.rtve.es/rtve/20200324/radio-clasica-musicaclasicaencasa-programacion-alternativa/2010722.shtml

RTVE (2020b). “Sleep” en Radio Clásica, una canción de cuna para un mundo en confinamiento. https://www.rtve.es/rtve/20200408/radio-clasica-emite-cancion-cuna-calmar-ansiedad-confinamiento/2011677.shtml

RUS, O. y ZAMORA, I. (2020). Así se hace radio en pandemia. https://www.abc.es/play/television/noticias/abci-coronavirus-hace-radio-plena-pandemia-202003250938_noticia.html

SAVAGE, M. E. y SPENCE, P. R. (2014). Will you listen? An examination of parasocial interaction and credibility in radio. Journal of Radio & Audio Media, 21(1), 3-19. doi.org/10.1080/19376529.2014.891214

SER (2011). ‘La noche de los transistores’, 30 años después. https://cadenaser.com/ser/2011/02/21/espana/1298249411_850215.html

SPENCE, P. R., LACHLAN, K. A., MCINTYRE, J. J. y SEEGER, M. (2009). Serving the public interest in a crisis: Radio and its unique role. Journal of Radio & Audio Me-dia, 16(2), 144-159. doi.org/10.1080/19376520903277005

THE NEW YORK TIMES. The Daily. https://www.nytimes.com/column/the-daily

ULABY, N. (2020). We haven't learned from history': 'Radio Influenza' is a warn-ing from 1918. NPR, en https://www.npr.org/2020/04/16/831053620/we-haven-t-learned-from-history-radio-influenza-is-a-warning-from-1918

UNESCO (2012). Statistics on Radio. https://n9.cl/0vzbc

UNESCO (2020). Recursos de audio para contrarrestar la desinformación. https://es.unesco.org/covid19/communicationinformationresponse/audioresources

UNITED NATIONS OFFICE FOR DISASTER RISK REDUCTION -UNDRR- (2016). Radio in times of disaster. https://www.undrr.org/news/radio-times-disaster

UNIVERSIDAD MIGUEL HERNÁNDEZ (2020). La UMH convoca un concurso solida-rio de microrrelatos. https://n9.cl/ho0p7

Published

2020-11-10

How to Cite

Rodero Antón, E., & Blanco Hernández, M. (2020). The Role of Radio in Crisis Situations. Initiatives in the Coronavirus Pandemic. index.Comunicación, 10(3), 193–214. https://doi.org/10.33732/ixc/10/03Elpape

Issue

Section

Número especial 10º aniversario