The Author Blogs in the Sports Online Spanish Press

Authors

  • Hilario José Romero Bejarano Universidad de Sevilla

Keywords:

blog, deporte, prensa, Internet, periodismo

Abstract

The blog is one of the phenomena that best defines the growth of Internet and identity. A character multimedia, hypertext and interactive, it adds the ability to discuss any topic under multiple perspectives. At present, the mainstream media by the network have the presence of different blogs. However, the characteristics and the use made thereof exhibits a wide spectrum of variables. In this paper the objective is to analyze the main blogs sport Spanish online newspapers. The high popularity reaching the sports theme in the society and the lack of research on this kind of blogs, justify the study conducted. The methodology has been taken as fundamental axes two procedures that combine deductive and inductive method, respectively: literature review and analysis of content. For the latter set a sample including 138 blogs present in the online version of the four most followed sports day in Spain: Marca, As, Sport and Mundo Deportivo. The theme developed, the refresh rate or the level of interactivity are some of the parameters that explore the current state of the sport blog in Spain and the distinctive features associated with each particular medium.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Hilario José Romero Bejarano, Universidad de Sevilla

Doctorando en el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad y Literatura de la Universidad de Sevilla. Investigador especializado en la comunicación deportiva.

References

Blanco, S. (2007): ‘Las bitácoras como garantes de la calidad de los medios de comunicación de masas. Los mediainflueciadores’, en Cebrián, M. y Flores, J. M. (eds.): Blogs y periodismo en la red, pp. 107-116. Madrid: Fragua.

Carrillo, M. V. y Castillo, A. (2009): ‘Los blogs en la prensa regional on line. La «actualidad» y la «actualización» en un nuevo soporte’, en Global Media Journal, 6, (12), p.p. 20-36. Consultado el 15 de febrero de 2013 desde: http://www.redalyc.org/pdf/687/68712864002.pdf

Díaz Noci, J. (2004): ‘Los géneros ciberperiodísticos: una aproximación teórica a los cibertextos, sus elementos y su tipología’. Santiago de Compostela: II Congreso Iberoamericano de Periodismo Digital. Consultado el 20 de febrero de 2013 desde: http://www6.ufrgs.br/limc/participativo/pdf/generos.pdf

Edo, C. (2007): ‘El lenguaje y los géneros periodísticos en la narrativa digital’, en Barbosa, S. (ed.): Jornalismo Digital de Terceira Geração, pp. 7-23. Covilhã (Portugal): Universidade da Beira Interior. Consultado el 3 de marzo de 2013 desde: http://www.livroslabcom.ubi.pt/pdfs/20110824barbosa_suzana_jornalismo_digital_terceira_geracao.pdf

Flores, J. M. y Aguado, G. (2006): ‘Claves de los weblogs y su influencia en la prensa tradicional’, en Doxa Comunicación, 4, pp. 141-160. Consultado el 10 de febrero de 2013 desde: http://www.doxacomunicacion.es/pdf/artculofloresyaguado.pdf

Frascaroli, M., Fernández, M. y Millán, T. (2007): ‘El impacto de los weblogs en las ediciones digitales de los diarios, sus características y posibilidades para el periodismo digital’, en Cebrián, M. y Flores, J. M. (eds.): Blogs y periodismo en la red, pp. 161-176. Madrid: Fragua.

Herrero, F. J.; Gutiérrez, B. y Sánchez, F. (2010): ‘Los lectores de marca.com y sus preferencias: más allá del interés meramente deportivo’. Santa Cruz de Tenerife: II Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. Consultado el 8 de abril de 2014 desde: http://www.revistalatinacs.org/10SLCS/actas_2010/Marca.pdf

Meso, K. y Palomo, B. (2008): ‘Los blogs de autor en los ciberdiarios de referencia españoles’, en Revista Prisma, 7, pp. 223-238. Consultado el 29 de enero de 2013 desde: http://revistas.ua.pt/index.php/prismacom/article/viewFile/675/pdf

Orihuela, J. L. (2007): ‘Weblogs y blogosfera: el medio y la comunidad’, en Rojas, O. I.; Alonso, J.; Antúnez, J.L.; Orihuela, J.L. y Varela, J. (eds.): Blogs. La conversación en Internet que está revolucionando medios, empresas y a ciudadanos, pp. 15-48. Madrid: ESIC.

Orozco, G. (1995): La investigación en comunicación desde la perspectiva cualitativa. La Plata (Argentina): Universidad Nacional de La Plata.

Pajares, S. (1997): ‘Las posibilidades de la narrativa hipertextual’. Universidad Complutense de Madrid. Consultado el 27 de febrero de 2013 desde: http://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero6/s_pajare.htm

Richaud, M. (2009): ‘El blog, la nueva alternativa en el deporte: La visión del blogger sobre el periodismo deportivo’, en Razón y Palabra, 69. Consultado el 8 de abril de 2014 desde: http://www.redalyc.org/pdf/1995/199520330054.pdf

Published

2014-04-25

How to Cite

Romero Bejarano, H. J. (2014). The Author Blogs in the Sports Online Spanish Press. index.Comunicación, 4(1), 83–102. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/118

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)