The Author Blogs in the Sports Online Spanish Press
Keywords:
blog, deporte, prensa, Internet, periodismoAbstract
The blog is one of the phenomena that best defines the growth of Internet and identity. A character multimedia, hypertext and interactive, it adds the ability to discuss any topic under multiple perspectives. At present, the mainstream media by the network have the presence of different blogs. However, the characteristics and the use made thereof exhibits a wide spectrum of variables. In this paper the objective is to analyze the main blogs sport Spanish online newspapers. The high popularity reaching the sports theme in the society and the lack of research on this kind of blogs, justify the study conducted. The methodology has been taken as fundamental axes two procedures that combine deductive and inductive method, respectively: literature review and analysis of content. For the latter set a sample including 138 blogs present in the online version of the four most followed sports day in Spain: Marca, As, Sport and Mundo Deportivo. The theme developed, the refresh rate or the level of interactivity are some of the parameters that explore the current state of the sport blog in Spain and the distinctive features associated with each particular medium.Metrics
References
Blanco, S. (2007): ‘Las bitácoras como garantes de la calidad de los medios de comunicación de masas. Los mediainflueciadores’, en Cebrián, M. y Flores, J. M. (eds.): Blogs y periodismo en la red, pp. 107-116. Madrid: Fragua.
Carrillo, M. V. y Castillo, A. (2009): ‘Los blogs en la prensa regional on line. La «actualidad» y la «actualización» en un nuevo soporte’, en Global Media Journal, 6, (12), p.p. 20-36. Consultado el 15 de febrero de 2013 desde: http://www.redalyc.org/pdf/687/68712864002.pdf
Díaz Noci, J. (2004): ‘Los géneros ciberperiodísticos: una aproximación teórica a los cibertextos, sus elementos y su tipología’. Santiago de Compostela: II Congreso Iberoamericano de Periodismo Digital. Consultado el 20 de febrero de 2013 desde: http://www6.ufrgs.br/limc/participativo/pdf/generos.pdf
Edo, C. (2007): ‘El lenguaje y los géneros periodísticos en la narrativa digital’, en Barbosa, S. (ed.): Jornalismo Digital de Terceira Geração, pp. 7-23. Covilhã (Portugal): Universidade da Beira Interior. Consultado el 3 de marzo de 2013 desde: http://www.livroslabcom.ubi.pt/pdfs/20110824barbosa_suzana_jornalismo_digital_terceira_geracao.pdf
Flores, J. M. y Aguado, G. (2006): ‘Claves de los weblogs y su influencia en la prensa tradicional’, en Doxa Comunicación, 4, pp. 141-160. Consultado el 10 de febrero de 2013 desde: http://www.doxacomunicacion.es/pdf/artculofloresyaguado.pdf
Frascaroli, M., Fernández, M. y Millán, T. (2007): ‘El impacto de los weblogs en las ediciones digitales de los diarios, sus características y posibilidades para el periodismo digital’, en Cebrián, M. y Flores, J. M. (eds.): Blogs y periodismo en la red, pp. 161-176. Madrid: Fragua.
Herrero, F. J.; Gutiérrez, B. y Sánchez, F. (2010): ‘Los lectores de marca.com y sus preferencias: más allá del interés meramente deportivo’. Santa Cruz de Tenerife: II Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. Consultado el 8 de abril de 2014 desde: http://www.revistalatinacs.org/10SLCS/actas_2010/Marca.pdf
Meso, K. y Palomo, B. (2008): ‘Los blogs de autor en los ciberdiarios de referencia españoles’, en Revista Prisma, 7, pp. 223-238. Consultado el 29 de enero de 2013 desde: http://revistas.ua.pt/index.php/prismacom/article/viewFile/675/pdf
Orihuela, J. L. (2007): ‘Weblogs y blogosfera: el medio y la comunidad’, en Rojas, O. I.; Alonso, J.; Antúnez, J.L.; Orihuela, J.L. y Varela, J. (eds.): Blogs. La conversación en Internet que está revolucionando medios, empresas y a ciudadanos, pp. 15-48. Madrid: ESIC.
Orozco, G. (1995): La investigación en comunicación desde la perspectiva cualitativa. La Plata (Argentina): Universidad Nacional de La Plata.
Pajares, S. (1997): ‘Las posibilidades de la narrativa hipertextual’. Universidad Complutense de Madrid. Consultado el 27 de febrero de 2013 desde: http://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero6/s_pajare.htm
Richaud, M. (2009): ‘El blog, la nueva alternativa en el deporte: La visión del blogger sobre el periodismo deportivo’, en Razón y Palabra, 69. Consultado el 8 de abril de 2014 desde: http://www.redalyc.org/pdf/1995/199520330054.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).