Perspectives of classical theories of communication against the 'forgotten' references present in the Spanish sitcom

Authors

  • Belén Puebla Martínez King Juan Carlos University, Madrid
  • Nuria Navarro Sierra Universidad Complutense de Madrid

Keywords:

Television infofiction, Current issues, Sitcom, Spain, Agenda setting, Spiral of silence.

Abstract

This paper starts with the influence of television by a review of some of the most relevant theories of communication in recent decades as the Agenda setting or the Spiral of silence. This review allowed a better understanding of the role of the news and information television consumption in the definition of our perceptions of the world and examine the limitations presented in the research that support these theories –limitations arising from their lack of attention to other genres, but news–. Ultimately, this communication aims to demonstrate how the sitcoms include references to matters and public figures that are current at the time of issue showing different positions on the matter and therefore highlights that we can not only find information on media intended to introduce this, but also we can also speak of the television infofiction, in wicht we found it can become raw material suitable for a plot, or, at least, for some mention, depending on the nature of the event today.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Belén Puebla Martínez, King Juan Carlos University, Madrid

es profesora e investigadora de la Universidad Rey Juan Carlos. Doctora en Ciencias de la Comunicación por la URJC. Licenciada en Periodismo y en Comunicación Audiovisual. Directora del grupo interdisciplinar de jóvenes investigadores Visual. Investigando la Comunicación en España. Es especialista en el estudio de la ficción televisiva española entre otras líneas de investigación. Ha coordinado los libros Ficcionando. Series de televisión a la española (2012, ed. Fragua) junto con Elena Carrillo y Ana I. Jurado y Ficcionando en el siglo XXI. La ficción televisiva en España (2015, ed. Icono 14) junto a Nuria Navarro y Elena Carrillo, además de publicar numerosos artículos sobre las series de ficción españolas, especialmente enfocados sus estudios a la comedia española.

Nuria Navarro Sierra, Universidad Complutense de Madrid

es investigadora de la Universidad Complutense de Madrid. Licenciada en Comunicación Audiovisual por la UCM. Sus líneas de investigación son los programas televisivos, los nuevos modelos de explotación y los contenidos digitales. Su tesis doctoral versa sobre el documental televisivo en los inicios de Televisión Española, que se enmarca dentro del programa de becas FPU del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. 

References

Abril, G. (1997): Teoría general de la información. Madrid: Cátedra.

Bryant, J. y Zillman, d. (coords.) (2004): Los efectos de los medios de comunicación. Investigaciones y teorías. Barcelona: Paidós.

Cobb, R. y Elder, C. (1972): Participation in American Politics: the Dynamics of agenda building. Boston: Allyn and Bacon.

Cohen, B. (1963): The press, the public and foreing policy. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Dittus, R. (2005): ‘La opinión pública y los imaginarios sociales: hacia una redefinición de la espiral del silencio’, en Athenea Digital, nº 7. En línea desde: antalya.uab.es/athenea/num7/dittus.pdf

Entman, R. (1993): ‘Framing: toward Clarification of a fractured paradigm’, en Journal of Communication, nº 43 (4), pp. 51-58.

Funkhouser, G. R. (1973): ‘The issues of the sixties: An exploratory study in the dynamics of public opinión’, en Public Opinion Quarterly, vol. 37 (1).

Gerbner, G. y Gross, M. (1976): ‘Living with television: the dynamics of the Cultivation process’, en Bryant, J. y Zillmann, D. (eds.): Perspectives on Media Effects. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates. En línea desde: http://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:7dICeCwmedMJ:scholar.google.com/+Gerbner+y+Gro ss,+1976&hl=es&as_sdt=0

Gerbner, G. et al. (1990): ‘Trazando la corriente dominante: contribuciones de la televisión a las orientaciones políticas’, en Revista de Psicología social, nº 5 (1), pp. 71-79.

Ghanem, S. I. (1997): ‘El segundo nivel de composición de la agenda: la opinión pública y la cobertura del crimen’, en Comunicación y Sociedad, Revista de la Facultad de Ciencias de la Información, vol. X, nº. 1. Pamplona: Universidad de Navarra, pp. 151-167.

Grossi, G. (2007): La opinión pública. Teoría del campo demoscópico. Madrid: CIS, Centro de investigaciones sociológicas.

Igartua, J. J. y Humanes, M. L. (2004): Teoría e investigación en comunicación social. Madrid: Síntesis.

Iyengar, S. y Kinder, D. (1987): News that matter: television and American opinión. Chicago: University of Chicago Press.

Jeffres, L. W. (1994): Mass media proceses. Prospect heights. Ill: Waveland press.

Lippmann, W. (1922): Public Opinion. Nueva York: MacMillan.

López, N. (2008): Manual del guionista de comedias televisivas. Madrid: T&b editores.

McCombs, M. (2006): Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.

McCombs, M. y Bell, T. (1997): ‘The Agenda setting role of mass comunication’, en Salwen, M.; Stacks, D. (eds.): An integrated approach to communication theory and research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

McCombs, M. y Evatt, D, (1995): ‘Los temas y los aspectos: explorando una nueva dimensión de la agenda setting’, en Comunicación y sociedad, vol. 8, nº 1. En línea desde: http://www.unav.es/fcom/comunicacionysociedad/es/articulo.php?art_id=169

McCombs, M. y Shaw, D. (1972): ‘The agenda-setting function of mass media’, en The Public Opinion Quarterly, vol.36, nº 2, pp: 176-187. En línea desde: http://links.jstor.org/sici?sici=0033-362X%28197222%2936%3A2%3C176%3ATAF OMM%3E2.0.CO%3B2-5

Noelle-Neumann, E. (1978): ‘El doble clima de opinión: la influencia de la televisión en la campaña electoral’,en Revista española de investigaciones socio-lógicas, nº 4, pp: 67-102.

Noelle-Neumann, E. (1995): La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social. Barcelona: Paidós.

Puebla Martínez, B. (2012): El tratamiento de la actualidad en las series

de ficción españolas. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos.

Puebla, B.; Carrillo, E; Íñigo, A. (2012): Ficcionando. Series de televisión a la española. Madrid: Fragua.

Puebla, B.; Navarro, N; Carrillo, E. (2015): Ficcionando en el siglo xxi. La ficción televisiva en España. Madrid: Icono 14.

Rodríguez de Fonseca, F. (2009): Cómo escribir diálogos para cine y televisión. Madrid: T&b editores.

Rodríguez, R. (2004): ‘Teoría de la Agenda-Setting. Aplicación a la enseñanza universitaria’. En línea desde: http://www.obets.ua.es/obets/libros/AgendaSetting.pdf

Salgado Losada, A. (2010): ‘Actualidad, humor y entretenimiento en los programas de televisión: de la terminología a la realidad profesional’, en Trípodos, nº 27, Barcelona.

Sampedro, V. (2000): Opinión pública y democracia deliberativa. Medios, sondeos y urnas. Madrid: ISTMO.

Saperas, E. (1987): Los efectos cognitivos de la comunicación de masas. Barcelona: Ariel.

Semetko, H. A. y Valkenburg, P. (2000): ‘Framing european politics: a content analysis of press and television news’, en Journal of Communication, nº 2,

pp. 93-109.

Walgrave, S. y Van Aelst, P. (2006): ‘The Contingency of the Mass Media’s political Agenda setting power: toward a preliminary theory’, en Journal of Communication, nº. 56, pp. 88–109. En línea desde: http://www.m2p.be/publications/00101132.pdf

Weaver, D.; Graber, D.; McCombs, M. y Eyal, C. (1982): Media agenda-setting in the presidential election: issues, images and interest. Nueva York: Praeger.

Wimmer, R. D. y Dominick, J. R. (1996): La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosh Comunicación.

Wolf, M. (1991): La investigación de la comunicación de masas. Crítica y pers-pectivas. Barcelona: Paidós.

Zhu, J. H. (1992): ‘Issue competition and attention distraction: a xero-sum theory of agenda setting’, en Journalism Quarterly, vol. 69, pp. 825-836.

Published

2016-05-28

How to Cite

Puebla Martínez, B., & Navarro Sierra, N. (2016). Perspectives of classical theories of communication against the ’forgotten’ references present in the Spanish sitcom. index.Comunicación, 6(2), 83–99. Retrieved from https://indexcomunicacion.es/index.php/indexcomunicacion/article/view/224