The Presence of Scientific Journals of Social Science in the Social Media: from the Web 1.0 to 2.0.
Keywords:
Comunicación, revistas científicas, ciencias sociales, Internet, social media.Abstract
This article originated during the participation in the organizing committee of the First Latin American Meeting of Editors of Scientific Journals of Social Sciences. Thanks to the invitation to participate in the organization we could get to know the portals of digital magazines Social Sciences, including IN-RECS, which finally concluded in this study. We consider fundamentally the link between social networks, scientific publications and Web 2.0. as scientific journals primarily exist to serve the research community to enhance the social and economic impact of research results and to contribute to the growth of knowledge and the emergence of scientific networks. Considering the results we have found that even today Social Science journals do not take advantage of these tools that the web provides. They require greater integration on the Internet in order to reach all social and academic areas. Moreover, we found it very interesting to see that the magazines that have Twitter and Facebook are mostly source journals.Metrics
References
Almansa, A. ‘La comunicación organizacional en España: un camino a medio recorrer’, en Castillo, A. (Ed.), Comunicación Organizacional. Teorías y estudios. Malaga: ed. Clave Aynadamar, 2005.
Berganza Conde, M. R. y García Galera, M. C. ‘Metodología y uso estratégico de fuentes estadísticas y bases de datos de contenidos de medios’, en Investigar en comunicación: guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación. Madrid: Mc-Graw Hill, 2005.
Cachia, R. ‘Los sitios de creación de redes. Aspectos sociales’, en Telos, nº 76, pp. 69-84, 2008.
Carrillo Durán, M. V.; Castillo Díaz, A. y Gómez Cabranes, L. ‘Las nuevas tecnologías al servicio de la comunicación empresarial. Marco teórico y resultados de la investigación empírica’, en Hologramática, nº 4, pp. 35-54, 2006.
Castelló Martínez, A. ‘La sensibilización medioambiental en redes sociales on-line’, en FISEC-Estrategias, nº 13, pp. 23-47, 2010.
Castillo Esparcia, A.’ La comunicación empresarial en Internet’, en Icono 14. Revista de comunicación y nuevas tecnologías, nº 11 de 2008. Consultado el 26/04/2011 desde: http://www.icono14.net/revista/num11/141102.pdf
Celaya, J. La empresa en la Web 2.0: el impacto de las redes sociales y las nuevas formas de comunicación on-line en la estrategia empresarial. Barcelona: Ediciones Gestión, 2000 y 2009.
Cerezo, J. M. ‘Hacia un nuevo paradigma. La era de la información fragmentada’, en Telos, nº 76, pp. 91-98, 2008
Cobo, C. y Pardo, H. Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fastfood. Barcelona / México DF: Grup de Recerca d'Interaccions Digitals, 2007.
De la Hera Conde-Pumpido, T. ‘Comunicación Institucional on-line: Un modelo para el análisis de usos y potencialidades de la web 2.0. El caso de la Gripe A’, en Actas del I Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, 2009. Consultado el 22 de abril de 2011 en:
http://www.revistalatinacs.org/09/Sociedad/actas/21hera.pdf
De Ugarte, D. El poder de las redes. Manual ilustrado para personas, colectivos y empresas abocados al ciberactivismo. 2007. Consultado el 22 de abril de 2011 en: http://www.deugarte.com/gomi/el_poder_de_las_redes.pdf
Fumero, A. y Roca, G. Web 2.0. Madrid: Fundación Orange, 2007.
Fumero, A. y García Hervás, J. M. ‘Redes Sociales. Contextualización de un fenómeno «dos-punto-cero»’, en Telos, nº 76, de 2008. Consultado el 22 de abril de 2011 en: http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=3&rev=76.htm
˛ Herrero, J. y Álvarez Nobell, A. ‘El uso de las redes sociales en las revistas académicas. El caso de Revista Latina de Comunicación Social’, Consultado el 22 de abril de 2011 en: http://www.revistalatinacs.org/10SLCS/actas_2010/071_Latina.pdf
Lafuente, A. Ciencia 2.0. 2008. Consultado el 13 de diciembre de 2011 en: http://www.madrimasd.org/revista/revistaespecial1/articulos/lafuente.asp
Lopez Piñero, J. M. y Terrada, M. L.’ Los indicadores bibliométricos y la evaluación de la actividad médico-científica. (II) La comunicación científica en las distintas áreas de las ciencias médicas’, en Medicina Clínica, nº 98(3), de 1992. Consultado el 28 de abril de 2001 en: http://replay.web.archive.org/20081212204726/http://www.sepeap.es/Hemeroteca/EDUKINA/Artikulu/VOL98/M0980307.pdf
Madariaga Orozco, C.; Abello Llanos, R. y Sierra García, O. Redes Sociales. Infancia, familia y comunidad. Barranquilla, Colombia: ediciones Uninorte, 2005.
Martínez Rodríguez, A. ‘Indicadores cibermétricos: ¿Nuevas propuestas para medir la información en el entorno digital?’, en Acimed, nº 14(4), de 2006. Consultado el 26 de abril de 2001 en:
http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol14_4_06/aci03406.htm
Mateo, M. E. ‘Las publicaciones científicas y el reto 2.0’, en El documentalista enredado, 4 de mayo de 2008. Consultado el 13 de diciembre de 2011 en: http://www.documentalistaenredado.net/679/las-publicaciones-cientificas-y-el-reto-20/
Montero, I. y León, O. ‘Sistema de clasificación del método en los informes de investigación en Psicología’, en International Journal of Clinical and Health Psychology. Vol. 5, Nº 1, de 2005 Consultado el 2 de febrero de 2012 en: http://www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-136.pdf
Pérez, F. J. ‘Las nuevas redes sociales, ¿moda o revolución?’, en Nuestro Tiempo, nº 660, pp.52-61, de 2010. Consultado el 13 de diciembre de 2011 en: http://www.unav.es/nuestrotiempo/es/temas/las-nuevas-redes-sociales-moda-o-revolucion
Ruiz Mora, I. M.; Salar Olmedo, S. y Álvarez Nobell, A. ‘Salas de prensa virtual, redes sociales y blogs: posibilidades de la comunicación 2.0. Estudio de las diez empresas españolas líderes en el Ibex35’, en el V Congreso Internacional de Investigación en Relaciones Públicas, Barcelona (España), 13 y 14 de Mayo de 2010. Consultado el 26 de abril de 2001 en: http://aalvareznobell.files.wordpress.com/2010/03/salas-de-prensa-redes-sociales-y-blogs-corporativos-2010.pdf
Shneiderma, B. ‘Science 2.0’, en Science, nº 319, de 2008. Consultado el 13 de diciembre de 2011 en:
http://www.sciencemag.org/content/319/5868/1349.full.pdf?sid=74754749-d953-464e-883a-8a7a48e5c3af
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit to this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and ensure the magazine's right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution-NoComercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of authorship of the work and the initial publication in this magazine, with no commercial purpose.
Authors can establish separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the magazine (for example, to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
It allows and authors are encouraged to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as a citation more early and most of the published work (See The Effect of Open Access).